Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Då var det så att jag tänkt att göra iordning min nyinköpta 940 med lite rostskyddande.

Det festliga är att jag är helt grön på området och söker lite tips!

Har sammanställt ett par frågor som någon kanske kan svara på..

Målar man utsatta delar under bilen? Eller målar man hela jäkla undersidan med rostskyddet?

Hur ren ska ytan vara innan man börjar? Alltså, att den är ren är självklart - men hur fritt från rost måste det vara. Räcker det med att man tar bort allt löst och sedan kladdar på rost skydd på det, eller måste det vara kliniskt, in i minsta por?

Tillexempel bakaxeln, är det vettigt att gegga in den i rostskydd? Eller lämpligare att tex gå loss med en rejäl stålborste och därefter måla med hammarlack?

Vettiga produkter att använda? Biltema säljer "rostskyddsmassa" art 362410.
Bitumenbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud. Svart..

Är det något sånt man vill använda?

När man kladdat på allt det här, hur långt tid tar det innan det stelnar? Kan man köra med bilen en sväng någon timme efter att man geggat på rostskyddet?

/Ticken
Användarvisningsbild
av Zell
Mycket bra fråga, har själv funderat på att göra det men inte kommit mig för att fråga.
Följer tråden med spänning.
Användarvisningsbild
av Zell
Är det ingen som har något tips?
Jag vet jag läst i garage-tråden om de som kladdar på, men vad kan rekommenderas av det trådskaparen undrar?

Ticken: Har du gjort något av detta ännu, och i såna fall hur gick du tillväga?
Användarvisningsbild
av Ticken
Jo jag har börjat och exprimentera lite.

Detta kan tendera att bli en väldigt lång text, så jag fattar mig hyfsat kort tills när jag har mer tid att skriva lite längre.

Jag har fattat att naken plåt/ny slipat ska behandlas med zinkspray. Jag köpte en burk sådan på biltema och konstaterade två saker. Ett, den täcker skitbra och grundar fint. Två, den torkar på 20 sekunder. Seriöst.

Slipa bort rosten som finns, gå på med zinksprayen - rikligt. Därefter på med rostskyddet. Detta är en kladdig gegga som man sprayar på och som tar ett par dagar på sig att torka. Bättre att köra ett par tunnare lager än ett enda tjockt när man lägger på det eftersom det tenderar att droppa av annars.
Sen finns det en som är lite mer lösare / oljig. Den är lämplig för hålrum, att spraya upp den i balkarna är tydligen vettigt..
Så jo, visst har jag börjar lite men har mkt kvar att lära. Dock måste jag säga att det är intressant att läsa sig nått nytt!

/Ticken
Användarvisningsbild
av Zell
absolut, framför allt om det också gynnar bilens livslängd.

Men med "slipa bort rost" menar du så att det i slutändan är ren plåt? Eller slipa bort lös rost eller så mycket som möjligt.
Jag har inte koll på hur rost beter sig, t.ex. om man har en rostprick på 1 mm, "neutraliserar" zinket det?
Eller kommer det ändå börja "bubbla" rots under allt sedan? Och tjänar man då på att göra något om man ändå inte lyckas få bort rost.

Samt funderar jag på om det inte är rostigt, ska man behandla med rostskyddsmedel ändå överallt, eller är det onödigt. Ska det göras efter en viss tid? Eller ska man bara lägga på ställen där det torkat/spruckit/skrapats?
Användarvisningsbild
av crumpets
Rost är tyvärr poröst och skyddar inte i sig mot vidare korrosion (som däremot t.ex. aluminium gör), så att slipa ner till ren blank plåt torde vara mest effektivt.

På pappret borde det inte kunna äta sig vidare om det är 100% torrt och sedan målas på med tjock tät färg som inte tillåter mer vatten eller syre att reagera med plåten, men i praktiken tror jag sällan att det riktigt klarar sig så bra tyvärr.
Användarvisningsbild
av Nexus
sak du vara på säkra(re) sidan så är det bläster som gäller för komma åt minsta rostpora som sedan växer sig stor. Men det är ju bättre behandla och skjuta upp förloppet än skita i det helt :P
jag kör hjulhus mm med biltemas spray i förebyggande syfte sen är det även snyggt med svarta fina hjulhus 8)
Användarvisningsbild
av Zell
Jupp, det låter ju rimligt.

Om man vänder på steken, är det nåt man inte ska klägga på rostskyddsmedel? Typ bultar/muttrar kan jag förstå att man inte ska lägga på för framtida meknings skull, men är det nåt som är direkt olämpligt att täcka?

Skickat mobilt från Samsung Spica genom Tapatalk Pro.
Användarvisningsbild
av Ticken
I mitt fall, bakhjulsdriven 940. Absolut ingenting på kardanaxeln, de blir obalans i den och det upplevs som vibrationer i bilen. Förutom det, så vitt jag vet så är det bara att smeta på.
Man kan ju undvika avgassystem och motor typ..

/Ticken

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!