Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Det finns ett hav av mutterdragare men jag har för mig jag har sett runt 200 kr någonstans, men i alla fall jag vill ha 12 Volt eller el uttags mutterdragare.

Någon som vet vart man kan få tag i sånna billigt?
Vad heter det på engelska :S... så man kan kolla på ebay
av anderc
Vet att både Jula och Rusta har för en 300kr(Eldrivna 230 volt).
Men man måste lossa lite på bultarna innan den orkar dra bort dem( alltså måste du efterdra dem oxå). Annars skall det fungera bra. Är tveksam till 12 volt... verkar klent.
Användarvisningsbild
av kez_style
anderc skrev:Vet att både Jula och Rusta har för en 300kr(Eldrivna 230 volt).
Men man måste lossa lite på bultarna innan den orkar dra bort dem( alltså måste du efterdra dem oxå). Annars skall det fungera bra. Är tveksam till 12 volt... verkar klent.
Tack för svaret.... då verkar det vara lite onödigt med mutterdragare om man ska göra hårda jobbet manuellt endå ;)
av Teemu
och varför dra med mutterdragare? Visst det går lite snabbare, men å andra sidan byter man hjul 2ggr/år normalt. Jag kör med en vanlig hylsa och skaft med teleskopfunktion för att få lite extra kraft. Tycker det funkar bra så.
av jonas_bjork85
Mekonomen har en eldriven som klarar upp till 300+ Nm kommer inte riktigt ihåg, men den bör klara av att lossa o dra åt, om inte så e de alltid säkrast att efterdra, likaså efter ett par mils körning.
Men maskinen kostar 1195:- tror ja...
av Teemu
man får nog passa sig lite extra mot låsbultarna med en maskin tror jag. Är nog lättare att dra sönder en bult genom att hylsan inte sitter riktigt hundra med en sådan. Har ju varit uppe några ggr i forumet detta med diverse besvär med just låsbultarna.
av jonas_bjork85
det kan mkt väl stämma... får hålla med Teemu där.
Användarvisningsbild
av kez_style
Teemu skrev:man får nog passa sig lite extra mot låsbultarna med en maskin tror jag. Är nog lättare att dra sönder en bult genom att hylsan inte sitter riktigt hundra med en sådan. Har ju varit uppe några ggr i forumet detta med diverse besvär med just låsbultarna.

tackar tackar f;r svaren... jag tror itne jag ska k;pa mig en mutterdragare >( inte v'rt >D
av jbl
Jag har köpt en el driven ifrån Jula 495kr och den funkar klockrent. Dock bör man tänka på låsbulten.

Denna maskin är inte så kraftig så att efter man har lagt på däcken hos en däckfirma så klarar inte denna maskin att dra lös bultarna.

Men om man gör allt själv så blir det ett rätt bra moment ifrån denna. runt 140nm har jag lyckats med alla gånger jag har använt den. Efterdrar alltid med en moment nyckel inställd på 140nm.

Jag tycker att det är mycket smidigare med denna maskin än att enbart hand arbeta.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]