Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Kommer få min första nya bil i september, lagom till hösten :???: Så min fråga är, kan man vaxa bilen direkt eller ska man vänta ett tag när lacken är ny? Villl ju ha ett skyddande lager vax innan vintern kommer...

Tacksam för lite hjälp.
Användarvisningsbild
av Funk
Vaxa kan du göra samma dag du får bilen om du vill... lackskydd skulle jag däremot vänta minst ett par månder med dock för säkerhets skull.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Så sant...men man skiljer ofta på dem genom att kalla de mer permanenta behandlingarna för lackskydd, och de andra för just vax. Och paradoxalt nog så innebär det faktiskt att ett och annat bilvårdspreparat som man kallar vax inte innehåller en droppe riktigt vax.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av Jill
Honke skrev:Kommer få min första nya bil i september, lagom till hösten :???: Så min fråga är, kan man vaxa bilen direkt eller ska man vänta ett tag när lacken är ny? Villl ju ha ett skyddande lager vax innan vintern kommer...

Tacksam för lite hjälp.
Vax & 1 komp skydd kan du lägga på nybil utan problem. Egentligen även 2 komp.kydd.

Dock en nylackad bil ska man låta vara ett tag innan man lägger något på lacken.
Användarvisningsbild
av Honke
Några speciella lättarbetade produkter du kan rekomendera?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av Jill
FireGlaze är ju oerhört lätt att lägga och hantera med maskin och har en bra hållbarhet och ger ett bra resultat, det är ett 1 komp.skydd som jag varmt kan rekommendera. http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=142

TrueTest Quick Finish är en förvånandsvärt bra kombo produkt, som både polerar lätt och lägger ett teflon-skydd. Man kan även råka köra på lister utan att förstöra dom, så en rätt "idiot-säker" :wink: produkt som jag varmt kan rekommendera, http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=521

Vad det gäller vaxer så finns det många bra vaxer. Jag prioriterar att dom innehåller Carnauba och ger mycket glans. Dock får man räkna med en hållbarhet på 1-3månader beroende på hur man hanterar lacken. Därför föredrar jag 2 komp.skydd eller 1komp.skydd som ger 6-18månaders skydd :-)-)

Frågor på de? Bara o fråga :D
Användarvisningsbild
av Honke
Ja det här FIREGLAZE, kan man använda det för hand oxå eller det är oscillerande maskin som gäller?
Användarvisningsbild
av Funk
Det går att lägga för hand, men är då väldigt lätt att överdosera...

/Thomas

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!