Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Teemu
någon som har något förslag på något riktigt dunder medel för rengörning av lättmetalfälgar? Tänkte att det blir snart dags att göra ordning på sommar fälgarna och även göra rent vinterfälgarna när dom åker av. Testat OK's egna fälgtvätt samt Turtle's och tyckte inte att dom bet riktigt ordentligt.
av v70 2,5T - 99
biltemas fälgrengöring ................... den måste fan va grymm så som den sticker i luftrören om man e för nära när man sprutar .........

sen skulle du självklart tvättat sommarhjulen när du tog av dem , nu har det ju liggat o " gottat till sig" extra när det fått lite tid på sig....
av Teemu
jo, hade klart varit bättre om sommarhjulen varit tvättade redan. Det som krånglar till det för mig är att jag köpte bilen i december :)
av Noodles
Jag använder Turtle och tycker det funkar fint, dock har jag väl hållt efter vinterfälgarna sen dom var nya. :wink:
Har köpt/fått 2 Turtle fälgborstar vid olika köptillfällen, samt köpt ytterligare en borste på OK/Q8 för fälgskurning.

Vill minnas att jag läste att någon använt CRC´s Brääklean (Bromsrengöring?) med gott resultat, testa på baksidan om du väljer att prova så inte fälgarna blir matta eller missfärgas.

Lycka till! :)
av Teemu
får väl se vad man skall testa. Ännu är det inte riktigt väder för att stå ute och gno rent fälgar tycker jag.
Användarvisningsbild
av wendtan
Sonax Pro fälgrent är väldigt effektivt, annars tycker jag lahegas fälgrent fungerar riktigt bra.
av Perra N
Essex fälgrent som Meca säljer är helgrym. Var försiktig på högglanspolerade fälgar bara.
av Mikael G
Ta det lugnt med användning av fälgrengöringsmedel, smutsen rinner inte bara av utan anledning, det är starka grejer oavsett märke på medlet. Det sliter på fälgens lack mer än man tror. Är ni rädda om fälgarna så vaxa dom och gör som med resten av bilen, använd en tvättsvamp. Lite mer pyssel men det är det väl värt?!
av Teemu
självklart skall fälgarna vaxas, men jag vill ju ha bort allt ingrot smuts efter förra ägarna innan det blir tal om vax. När vaxet väl sitter på räcker det ju med en vanlig bilsvamp och lite bilschampoo.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]