Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Det står på förpackningen att man ska stryka ut "cleaner"-medlet... men med vad står inte ?

Vad är mest lämpligast ?

Fungerar polerduk ?

Tänkte använda cleaner på bilen för att fräsha upp lacken lite..
Användarvisningsbild
av Funk
En ren tvättsvamp fungerar ypperligt att lägga cleaner och vax/lackskydd..dela den gärna i mindre bitar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av opA
Funk skrev:En ren tvättsvamp fungerar ypperligt att lägga cleaner och vax/lackskydd..dela den gärna i mindre bitar.

/Thomas
Tack för svar !

Skall cleaner hällas på lacken och sedan strykas ut eller ska man hälla det på svampen ?

Ska svampen vara lätt fuktig ?
Användarvisningsbild
av opA
Ett varningens finger Bild

Okej.. cleaner.. Turtlewax Extreme Cleaner, för att vara exakt.

Bild

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, för såhär borde det stå på instruktionerna på förpackningen;

- Använd inte om du har svart bil, det vita i cleanern lägger sig i alla sprinklar och vrår och blir näst intill omöjligt att ta bort överallt. Allt vitt ses ganska lätt på en svart bil, right ?

- Använd inte om du har svart bil och små REPOR i lacken då cleanern lägger sig i dessa repor och även här blir omöjliga att ta bort vilket får alla smårepor på bilen att synas klart och tydligt.

- Använd endast om bilen är 100% torr. Kommer det minsta vattendroppe i samband med när du torkar bort cleanern så smetas allting ut och det blir som hårvax som du drar runt och även här omöjligt att ta bort utan att byta den typ av duk 28 ggr du använder för att ta bort cleanern med, i detta fall polerduk.

- Använd endast om du tejpat över alla plastlister. Cleaner lägger sig som vax på denna och även här ganska underhållande att få bort.

... som sagt, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag vet att folk gnäller på Turtlewax produkter men jag använder Turtlewax Extreme produkter ( Shampoo, wheel cleaner, fälgförsegling, avfettning, motortvätt, insectremover ) och har aldrig haft problem med resultatet fören nu.

Usch vad jobbigt allt blev.. vet inte om jag blir tvungen att köra på hårt med avfettning för att få bort allt för detta var inte kul. :(
Användarvisningsbild
av Funk
Jag använder oftast inte den typen av produkter, så jag kan inte svara på exakt hur din cleaner skall hanteras. Men troligen skall du stryka ut den mycket tunt med svamp (ett par droppar åt gången på svampen) och sedan polera av med t.ex mikrofiberduk.
Och det är mycket enklare rent generellt att maskera lister och liknande med tejp innan man börjar än att försöka få bort rester efteråt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av opA
Funk skrev:Jag använder oftast inte den typen av produkter, så jag kan inte svara på exakt hur din cleaner skall hanteras. Men troligen skall du stryka ut den mycket tunt med svamp (ett par droppar åt gången på svampen) och sedan polera av med t.ex mikrofiberduk.
Och det är mycket enklare rent generellt att maskera lister och liknande med tejp innan man börjar än att försöka få bort rester efteråt.

/Thomas
Vad använder du för typ av cleaner-produkter då ? :)

Det var så jag gjorde. Några droppar på en svamp, smetade ut det och sedan polera av det med en polerduk som de stod på att man kunde göra.

När jag vaxade bilen förra året maskerade vi listerna med maskeringstejp.. de va inte direkt roligt att hålla på med, om man säger så :P Men antar att de är bättre än att få vita lister :)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag maskinpolerar, med alltifrån grova rubbingar till extremt fin polermedel...allt efter behov på just den bilen.

Och det tar ju lätt 5 gånger så lång tid att få bort polermedel vax/lackskydd som att tejpa..

/Thomas

PS. Titta gärna in på http://www.bilvardsforum.se där du kan få fler tips...där hittar du även mig och flera andra jagrullar.se-medlemmar
av LimpanV
opA skrev:Ett varningens finger Bild

Okej.. cleaner.. Turtlewax Extreme Cleaner, för att vara exakt.

Bild

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, för såhär borde det stå på instruktionerna på förpackningen;

- Använd inte om du har svart bil, det vita i cleanern lägger sig i alla sprinklar och vrår och blir näst intill omöjligt att ta bort överallt. Allt vitt ses ganska lätt på en svart bil, right ?

- Använd inte om du har svart bil och små REPOR i lacken då cleanern lägger sig i dessa repor och även här blir omöjliga att ta bort vilket får alla smårepor på bilen att synas klart och tydligt.

- Använd endast om bilen är 100% torr. Kommer det minsta vattendroppe i samband med när du torkar bort cleanern så smetas allting ut och det blir som hårvax som du drar runt och även här omöjligt att ta bort utan att byta den typ av duk 28 ggr du använder för att ta bort cleanern med, i detta fall polerduk.

- Använd endast om du tejpat över alla plastlister. Cleaner lägger sig som vax på denna och även här ganska underhållande att få bort.

... som sagt, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag vet att folk gnäller på Turtlewax produkter men jag använder Turtlewax Extreme produkter ( Shampoo, wheel cleaner, fälgförsegling, avfettning, motortvätt, insectremover ) och har aldrig haft problem med resultatet fören nu.

Usch vad jobbigt allt blev.. vet inte om jag blir tvungen att köra på hårt med avfettning för att få bort allt för detta var inte kul. :(
Var uppenbarligen ett tag sen detta inträffade men: känns som det borde räcka att vaxa med svart vax över? ;-//
Användarvisningsbild
av päpplet
jag fick inga såna problem med min 740 som är i stort sett svart (antracitgrå) och extremt repig :roll: Jag använde en trasa när jag arbetade med det och till och med min vita 745a som varit avställd under en björk i två år blev blank igen utan allt för mycket arbete (läs en hel dag med handarbete).
Så jag tycker det fungerar helt ok men jag är ju iofs ingen pedant heller men med 20 år gamla vanvårdade bilar lackmässigt blev ju iallafall bättre än innan :mrgreen:

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!