Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av honda
Köpte nya däck, 205/50-16 som heter Cetum sport, enligt gummiverkstan är det Khumo som tillverkar dom.
Skulle vara bra komfort men tycker att däcken har ett vinande ljud som blir högre desto fortare jag kör.
Någon som har haft Cetus däck med samma oljud ?????????
Tänkte bifoga en bild på däcken men det verkar inte gå ???

Flyttade tråden då den inte var modellspecifik

//Severin
Användarvisningsbild
av nolimits
Ett vinande ljud har jag aldrig upplevt men däremot ett ganska roande sugljud från däcken vid högre farter från mina Michelin 225/45 - 17.Så pass roande så rutan åker ner på glänt mellan varven :D.Det vinande ljudet du beskriver kan ju ha med gummiblandning och mönster att göra samt kvalitet på däcken som för övrigt heter (Zetum Sport) som saluförs av Kumho och ligger i budget sortimentet.
av honda
nolimits skrev:Ett vinande ljud har jag aldrig upplevt men däremot ett ganska roande sugljud från däcken vid högre farter från mina Michelin 225/45 - 17.Så pass roande så rutan åker ner på glänt mellan varven :D.Det vinande ljudet du beskriver kan ju ha med gummiblandning och mönster att göra samt kvalitet på däcken som för övrigt heter (Zetum Sport) som saluförs av Kumho och ligger i budget sortimentet.
Sorry, stämmer bra med Zetum, var lite trött i skallen när jag skrev......... :cry:
Har Zetum däcken fram som är nya, bak har jag Nokian Z med ca 6mm och det andra ca 3.5mm,
köpte allt beggat med persusfälg till ett bra pris och dom andra 2däcken var helt slut, måste kört på bana eller nått likandande för annars är det svårt att få sån slitage mönster på däck ?
Men dit jag vill komma så är nog mitt oljud från bakdäcken (Nokia Z) som låter som ett vinande irriterande ljud.
Tror jag.......... ?:-/
Användarvisningsbild
av NHansson
Jag vet inte exakt hur dina fälgar ser ut, men olika fälgar har ju olika luftmotstånd vilket resulterar i olika ljud/vindsus.
Förut hade jag 15" alufälgar Volvo orginal (kommer ej ihåg vad dem heter men de bestod av ett flertal ekrar) med Michelin och nu kör jag på 18" R-fälgar med Hankook. Trots lågprofil är mina 18" mycket tystare än 15". :)

Förut upplevde jag ett ganska starkt sus/vinande ljud som försvann i och med fälgbytet.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]