Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag hade köpt mig en ny (begagnad) bil och gick igenom lite olika prylar på den. Då provade jag fälgmutternyckeln på den av dom låsbara muttrarna.
Den passade, men den fastnade direkt så att jag inte kunde ta loss den med handkraft. Jag fick då sätta på mutterdragarhandtaget (den "fasta nyckeln") och rucka loss den. Då lossnade den.
När jag tittar i nyckelhylsan så ser det ut som ett antal seegerlåsningar, och dom ser inte ut att sitta i ordning. Någon ser ut att krypa iväg. Skall det vara så här?

Bild
av 9070
Tycker det ser helt OK ut. Min ser exakt likadan ut.

Kanske inte till mycket hjälp men jag tror inte att du skall behöva oroa dig. Dock skulle jag aldrig använda tryckluft eller andra starka maskiner till denna nyckel

9070
av Rådlös
Tack för det. Nu blir det väl inte aktuellt att använda nyckeln förrän till hösten med vinterdäcken, om man inte får punktering? :-O)
av Rådlös
Jag utvecklar den här tråden lite. Är det alltid samma åtdragningsmoment på dom flesta typer av alufälgar? (Vi kan väl begränsa oss till vanliga i handeln förekommande alufälgar. Jag är medveten om att det kan finnas "Supervärstingspecialspecial-fälgar" som kan tänkas ha andra data, men här håller vi oss till vanliga).
Så här ser den aktuella fälgen ut:

Bild

Sitter på en Volvo V70.
Användarvisningsbild
av SvenB
Rådlös skrev:Jag utvecklar den här tråden lite. Är det alltid samma åtdragningsmoment på dom flesta typer av alufälgar? (Vi kan väl begränsa oss till vanliga i handeln förekommande alufälgar. Jag är medveten om att det kan finnas "Supervärstingspecialspecial-fälgar" som kan tänkas ha andra data, men här håller vi oss till vanliga).
Det är nog samma. Men titta i instruktionsboken, där står mycket. Bland annat åtdragningmomentet för hjulbultarna.
av Rådlös
Jo tack, boken har jag redan kollat och den säger 140 Nm.
Anledningen till min fråga går tillbaka till den här tråden, som är ett par år gammal:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... es#p231071
Du ser mina inlägg en bit ner ner. Där fick jag "bakslag" av någon som "visste bättre". Den personen påpekade att man får inte dra mer än 110 Nm, vill jag minnas. Det kanske föll bort för vederbörande att det gällde en Volvo 240 med stålfälgar?
Hursomhelst, jag köpte mig en momentstång och har använt den tillsammans med min mutterdragare, som nämns i inlägget. Och bultarna finns fortfarande kvar på den bilen.
Så du ser, någon säger max 110 Nm, och Volvos instruktionsbok säger 140 Nm på original alufälgar för en V70 -08.

Om någon undrar, momentstänger i sorterade moment finns på Jula och kostar någon hundralapp, max två hundra.
Användarvisningsbild
av Emilio
jag brukar dra alla hjul med 120 Nm, tycker det är ett ganska lagom spänn i dom då.
(självklart så drar man inte låsmuttern så hårt!)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!