Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av LINN
Hej
Ny på detta forumet och nybliven volvo ägare (s80,2,9).
Som ni vet är det en svart skorvlig plastlist på dörrarna,front och där bak,
skulle vilja ha samma färg där som övriga bilen,går det att lacka list+detaljerna i samma färg då den är av plast och skorvlig? Tror att ytan inte blir så bra, men vad vet jag. :???:

Mycket tacksam för svar:LINN
av jonas_bjork85
Hej! Detta låter som en bra idé, brukar bli väldigt snyggt. Och för att svara på din fråga så: Ja, att lacka plast går alldeles utmärkt, och för att jämna ut skrovligheten slipas denna yta och kan jämnas till ytterligare med hjälp av en grundfärg.

Detta kan jag göra om du är intresserad...? Men jag bor dock 17 mil ifrån dig-Kristinehamn.
Annars kan din lokala lackerare göra det för dig, skulle inte tro att det blir dyrare än 3000:- och om så skulle vara fallet så föreslår jag att du tar kontakt med mig, då du skulle tjäna på att komma till mig.
av KuLLeN
gammal tråd men lyfter... ;)

har samma funderingar på att lacka listerna på min s60! tänkte pröva att göra det själv...
först slipa ner dem med typ 120 papper,
spruta lite sprayspackel över.. ev slipa mer,
sen färg + klarlack..

tror ni det går bra? fäster spacklet på plasten eller måste jag ha en s.k plast primer?
Användarvisningsbild
av eslund
Mer regel än undantag att ha plastprimer.. I vissa fall (med mjuk plast) brukar man också andvända plastoflexfärg.. Andvända spackel på plast är nog ingen bra idé då plasten flexar, och kan göra så att spacklet spricker/lossnar..
av KuLLeN
ok tack eslund!
hur ska jag gå tillväga för att få ett snyggt resultat? slipa plastaprime grunda lacka?
Användarvisningsbild
av eslund
Personligen skulle jag låtit en lackfirma göra hela jobbet.. :)

Sprayburkslackade en vinge för några veckor sedan.. Slipade ner vingen tills allt var absolut jämt, och slätt (dock inte bäbis slätt, primern måste kunna hugga i något). La 3 varv plastprimer, 4 varv metallicklack och 4 lager klarlack. Resultatet var helt ok.

Sen ska väl sägas att det finns lika många rätt som fel sätt att göra det på.. Fråga 10 billackerare, och du får nog 10 olika svar.. :)

Köpte all färg från Autoexperten.. Dom fyller sprayburkar med riktig billack.. Överlägsen den som mackarna har.. Speciellt klarlacken.. Milsvid skillnad..
av KuLLeN
ok..
ska iaf pröva o lacka smålisterna fram... volvos egna färg borde funka sen hagmans klarlack..

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]