Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver477
Sitter och surfar runt i massa webbutiker typ Gummihuset,Alven/Ingvarsson,Infosite mm för man är på
jakt efter en uppsättning sommarhjul. Så nu har man sett det finnes ju ett stort utbud av udda märken
typ: Maxxis,Duro,Achilles mfl.Så nu undrar man om nån har erfarenhet av dessa udda märken ?:-/

Tacksam för synpunkter,efarenheter :idea:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Inte alla men ibland är lågprisdäck rena katastrofen, rentav livsfarliga. Gå till bibliotek och läs testerna i tidningarna.
av Nike81
Körde med Maxxis (om jag inte minns fel MA-Z1 Victra) på en Volvo S40 T4 från -03 (215/45-17) som jag hade. Funkade alldeles utmärkt!

Satt på fälgarna när jag köpte de begagnade (dock nära nyskick). Hade lite sämre grepp vid regn. Men tog det lite lugnare då och testade inte maximalt. Körde med de i 2-3 år innan jag sålde bilen. Var mycket mönster kvar (imponerande med tanke på motoreffekten och en rätt rödljus sugen fot). Drog inte snett eller kändes konstigt på annat sätt.

Ofta ägs dessa budget märken större däcktillverkare som vill kunna sälja enklare alternativ.

Vilket budget däck som är att rekomendera vet jag inte men mina Maxxis funkade bra och skulle inte kände inte behov eller önskemål att byta.

Dock är Champiron (hade det på en 2wd TT Roadster) eller något liknande inte att rekomendera, ballerina på hal-is när det regnade ut!
Användarvisningsbild
av Funk
Köpte 18" Duro förra året, helt OK på alla sätt... Dom övriga jag testat och INTE rekommenderar är Nankang och Kingstar.
Midprice så har jag testat Hankook K104 och K105 och båda var fullt godkända men K105 något komfortablare och tystare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Nike81 skrev: Hade lite sämre grepp vid regn. Men tog det lite lugnare då och testade inte maximalt.
Jag lovar dig, efter du fått en go vattenplaning och varit i diket o rullat några varv köper man inte "skitdäck"! Självklart hänger mkt på hastigheten, föraren, men också på däcken... Billig livförsäkring, klarade mig precis undan en frontalkrock mot mötande på vägen ner i diket i 90km/h o snålar inte mer med däck :roll:
av jackoo
Jag kör Federal från dackonline, Funkar skit bra å betersig som 2500-3000kr däck...

jag tycker dessa är bättre än duro...

( 4st 225/40/18 gav jag 3000 kr för inkl frakt hem till dörren)
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Hur är det med TRIANGLE DIAMONDBACK, som gummihuset säljer ut för en billig peng ("rea")?? Ord.pris var lika mycket som mina Continental Sport Contact 2 som jag var grymt nöjd med.

/Christian
av perhall
Generellt så innebär ett billigt däck:
- ojämnt testresultat (typ Kuhmo som ibland kommer högt, ibland lågt) = ojämn kvalitet
- högre rullmotstånd
- kortare livslängd (detta gäller dock inte Kina-däck, som håller länge)
- sämre våtgrepp
- mindre runda
- sämre komfort

Om man inte har en dyr däckdimension är skillnaden i pris ofta liten. Som sagt, tester är bra! /PH
av Nike81
rosenlorden skrev:
Nike81 skrev: Hade lite sämre grepp vid regn. Men tog det lite lugnare då och testade inte maximalt.
Jag lovar dig, efter du fått en go vattenplaning och varit i diket o rullat några varv köper man inte "skitdäck"! Självklart hänger mkt på hastigheten, föraren, men också på däcken... Billig livförsäkring, klarade mig precis undan en frontalkrock mot mötande på vägen ner i diket i 90km/h o snålar inte mer med däck :roll:
Jo, vet att sånt kan inträffa. Där har man mycket bättre skydd med premiumdäck. Men då jag jämför Maxxis mot Champiron så var det natt och dag. Skillnade mellan Premiumdäck samt Maxxis har jag inte på något sätt ställt mot varandra. Lyckades köra 2-3 år utan dikeskörning.

Idag så skulle jag nog välja permiumdäck på min 1:a bil.
Kör faktiskt Nokia Z på min 320 från -87 som går ca 100 mil per år :)

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]