Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Har försökt hitta befintliga trådar, men inte hittat några.

Däck som är närmast omöjliga att skruva av, i vilken utsträckning beror det på vilket moment verkstaden använt, och i vilken utsträckning beror det på ANDRA faktorer? Hur förebygger man att däck inte fastnar så infernaliskt? Fastnar det lättare på äldre bilar än nyare?

Jag har tänkt gå över till att byta däck själv, eftersom jag tänker skifta fram och bak ett par gånger per säsong för att få jämnare slitage fram / bak, och då blir det lite dyrt att lämna in varje gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Köp en mutterknack :wink:

Har du aluminiumfälgar ska du inte använda kopparpasta, finns aluminiumpasta för det :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag är tillräckligt grön på området för att inte kunna skilja på skämt och allvar här... :???:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Köp en mutterdragare så får du loss hjulbultarna utan problem.

Aluminiumpasta använder du på hjulbultarna och navet så att det ska gå lättare att få loss.

/Kalle :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Du kan även använda Aluminiumpasta (eller kopparpasta för plåtfälgar) på själva anliggningsytan mot navet. Ibland sitter ju hjulet rätt hårt trots att alla bult är lossade.

Jag använder faktiskt kopparpasta på själva gängorna då det sitter bättre än aluminiumpastan.
Användarvisningsbild
av MrSimson
ja kör kopparpasta på allt, även alufälgar, det verkar ju inte vara själva fälgen som sitter fast utan hjulmuttrarna. Men det kanske finns alumuttrar som man bör använda alupasta till, inget jag har hört nåt om men... ?:-/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kopparpasta på bultarna gängor och väl rengjorda nav och anläggningsytor kör jag med och klarat mig bra, får på sin höjd sparka till däcket en gång innan dem lossnar.
Användarvisningsbild
av eccy243
Till att börja med. När du väl fått av hjulet. Gör rent anliggningsytan på hjulnavet på bilen. Gör även rent anliggningsytan på fälgen. Ta sen något fast, bra universalfett. Smeta detta på den lilla stödringen på hjulnavet på bilen. Lägg även på ett fint lager på hjulbultarna. Häng på hjulet, skruva på hjulmuttrarna. Dra fast med momentnyckel. Då blir det bra. :wink:

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]