Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HeMan
#392339
Jag ska köpa nya sommardäck och har efter mycket letande hittat tre kandidater.

Goodyear Efficient Grip - tilltalar mig (som gör gasbil) för att det är svanenmärkt. Enligt uppgift ska det ha lågt rullmotstånd och dessutom vara tyst.

Nokian Hakka (V, H, Z?) - enligt dackia.se är detta däck ännu lite tystare än ovanstående Goodyear. Kan detta stämma och är det i så fall "värt" Goodyears eventuella mindre miljöpåverkan.

Michelin Energy Saver - "ny" på banan för mig. Ska ha lågt rullmotstånd och sånt. Dock ingen uppgift om hur tyst det ska vara.

Det jag vill ha är alltså det absolut tystaste däck som finns, dock utan att göra avkall på säkerheten. Den som har fler förslag, idéer och infall får gärna dryfta dessa.

Tack forumet - jag vet att ni kan!

//HeMan
av HeMan
#392352
Ja, såklart, sorry.

205 55 r16 är de jag haft tidigare så det blir väl såna igen.

På vilket sätt är det skillnad mellan dimensioner - är det tystare att ha ett större däck?
av llesrof
#392361
Rent generellt brukar väl "miljödäck" väsnas en del på grund av att de är lite hårdare för att ge lägre rullmotstånd, eller är jag ute och cykla igen?
av Rådlös
#392374
Sådant måste nästan provas ut. Det är ju skillnad på olika bilar. Dom kan vara byggda på olika vis.
Jag minns ett exempel. För flera år sedan turades en jobbarkompis och jag om att köra till och från jobbet var annan vecka, i våra respektive bilar. Jag har en Volvo 245, och han någon liten Ford-modell. Escort halvcombi ??? Jag minns inte säkert.
Hursomhelst, i min 245 är det ju mycket luft, men också rätt mycket dämpande material med mattor, tak och väggbeklädnad samt stora stoppade säten. Hans Ford, som mest var ett enkelt plåtskal, väsnades en hel del. Det blev lite som att sitta inne i en trumma. Man fick höja rösten markant för att samtala under bilfärden. I Volvon satt man och talade som vanligt, tyckte jag i alla fall. 8) :twisted: 8)
Jag har ett värre exempel också, men det är lite speciellt, och kanske inte så jämförbart. På ett resjobb hade vi hyrt en Renault skåpbil. Traffic kan den kanske ha hetat? Där fick man sitta och ropa till varandra. En tid senare hade vi tillfälle att jämföra med en VW skåpbil, jag är dålig på deras modeller, men dom två var likvärdiga i storlek m.m. VW:n var jämförbar med vilken personbil som helst. Inte bara i ljudnivå, utan även i sitt- och körkomfort etc. etc.

Det här med Ford vs Volvo kan ju till stor del ha berott på däcken, halva tiden körde vi med vinterdäck, men jag är övertygad om att bilens utförande i bygget är en viktig faktor. Och jag har vid många tillfällen konstaterat att kvaliteten på asfalten också har betydelse. Ny slät asfalt är tyst, medan gammal sliten och uppruggad hörs betydligt mer. Eftersom vi åkte till och från jobbet, så åkte vi ju samma väg hela tiden och kunde göra jämförelsen på asfalten.
Så vad som enligt reklamen kan vara tysta däck i en viss bilmodell, kanske inte är så tysta i en annan. Om du skall på något vis provköra olika däcktyper, så tänk på att köra på samma vägsträckor så att du får samma asfaltljud att utgå ifrån. Är du en riktig "petimeter" så finns det dB-mätare (ljud- och bullermätare) att hyra. Men för att det skall bli rättvisande mätvärden måste du hålla mätaren på samma plats (i öronhöjd) och köra med näst intill samma hastighet, på samma vägsträcka m.m. Blöt vägbana påverkar säkert också till det sämre.
Användarvisningsbild
av olindh
#392380
HeMan skrev:Ja, såklart, sorry.

205 55 r16 är de jag haft tidigare så det blir väl såna igen.

På vilket sätt är det skillnad mellan dimensioner - är det tystare att ha ett större däck?
Det är tystare med smalare däck så du skulle få det tystare med 195/65/15.

Både Michelin energy saver och goodyear efficient grip är bland det tystaste man kan hitta så båda dom är bra val. Nokian hakka vet jag inget om.

Pirelli Cinturato P6 är ett annat bra alternativ.
llesrof skrev:Rent generellt brukar väl "miljödäck" väsnas en del på grund av att de är lite hårdare för att ge lägre rullmotstånd, eller är jag ute och cykla igen?
Ja, du är ute och cyklar. Miljödäcken har lägre friktion och är därmed tystare. Däremot har miljödäcken oftast lite längre bromssträcka eftersom när man bromsar så vill man ha så hög friktion som möjligt.
av llesrof
#392497
Kommer inte den lägre friktionen av att de är hårdare då?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#392601
Jag skulle nog hävda att miljödäcken är minst lika bullriga som andra om inte mer.Miljödäck har bl.a. hårdare stommar (mindre däcksrörelser = spara energi) vilket kommer ge en högre ljudnivå. De får lägre friktion genom att de är hårdare och det ger ett högre kupéljud.

Men det som påverkar mest är däckstrycket. Om du vill köra miljövänligt gasbil som du skriver) så skall du ha minst 2,7 kilo i däcken men då är de inte heller tysta. Om du har lågt tryck får du givetvis lägre kupéljud men mer slitage på däcken och högre förbrukning. Jag själv kör med 2,7 kilo men kompenserar med laminerade rutor och textilmattor för att få ned kupéljudet.
av HeMan
#392637
Emiljonsson7 skrev:Jag skulle nog hävda att miljödäcken är minst lika bullriga som andra om inte mer.Miljödäck har bl.a. hårdare stommar (mindre däcksrörelser = spara energi) vilket kommer ge en högre ljudnivå. De får lägre friktion genom att de är hårdare och det ger ett högre kupéljud.

Men det som påverkar mest är däckstrycket. Om du vill köra miljövänligt gasbil som du skriver) så skall du ha minst 2,7 kilo i däcken men då är de inte heller tysta. Om du har lågt tryck får du givetvis lägre kupéljud men mer slitage på däcken och högre förbrukning. Jag själv kör med 2,7 kilo men kompenserar med laminerade rutor och textilmattor för att få ned kupéljudet.
Jo, jag har också lite högre tryck i mina däck - men borde det inte vara tystare att köra med ett tyst däck som har högre tryck än ett icke-tyst däck med högre tryck?

För övrigt hittade jag, efter ÄNNU mer letande på nätet, följande test i Teknikens värld:

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Frågan är då om man vill göra "avkall" på säkerheten för att vara miljövänlig? Svårt som fan det här.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]