Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Viksbergarn
Hej på er,
Är det samma bultcirkel och navdiameter på alla C30, S40 och V50 eller avviker T5 eller 1,6 modellerna?

Har själv en 1,6D men skulle vilja ha någon av Volvos 17 tummare :lol: så därav min fråga.

Bästa hälsningar

Johnny
av Ulleryd
Jag har en fråga. Jag har en v50 som jag tänkte köpa lite nya däck o fälgar till. Har en fråga som alla verka undvika. Hur långt räcker det om man kör på lågprofildäck räcker dom bara 500 mil som vissa påstår? Och är det en mjukare gummibladning i eller är det bara som folk säger?
Användarvisningsbild
av Funk
Profilen har inget med slitstyrkan att göra... gummiblandningen har det däremot. Och det finns däck med högre profil som har lika mjukt gummi som extrema sportlågprofiler så det går inte att säga på rak arm att det ena skulle vara bättre än det andra.
Men kör man slut ett däck på 500 mil så har man antingen valt ett rent tävlingsdäck eller så har man kört som varje resa var en tävling....

/Thomas
av Viksbergarn
OK - med risk för att starta en större åsiktsbatalj - vad är era rekommendationer kring däckval - mitt fokus 205/50-17 och komfort/prisvärdhet ( med 1,6D blir inte högfarts egenskaperna så där superintressanta :wink: )

MVH//Johnny
av Lövet
XC90_Executive skrev:Köper man Pirelli P-Zero Rosso får man vara beredd att framdäcken bara håller 600-700 mil.
Fast de däcken har inte på någon Volvo att göra. Att de är originalmonterade på ett flertal Porsche och Ferrari modeller säger ju en del om det tänkta användningsområdet. ;)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Fast de däcken har inte på någon Volvo att göra. Att de är originalmonterade på ett flertal Porsche och Ferrari modeller säger ju en del om det tänkta användningsområdet. ;)

Fast dom har suttit monterade på båda mina C70N T5 (235/40 18") och S80 V8 Executive (245/40 18") :wink:

På S80in var(blev?) dom defekta. Fick alla bytta på garantin till Conti sportdäck istället. Minst lika bra på vägen och betydligt bättre hållbarhet. Även om S80in sliter väldigt lite på däcken (konstigt nog).

Jaja, det var lite OT! :wink:
av Lövet
Viksbergarn skrev:OK - med risk för att starta en större åsiktsbatalj - vad är era rekommendationer kring däckval - mitt fokus 205/50-17 och komfort/prisvärdhet ( med 1,6D blir inte högfarts egenskaperna så där superintressanta :wink: )

MVH//Johnny
Jag hade Continental Sport Contact 3 på min förra T5 i just den dimensionen. Såvitt jag kunde avgöra så tyckte jag att de däcken fungerade alldeles strålande. Bra grepp och schysst ljudnivå. De enda andra däck jag provade på den bilen var 205/55-16 Nokian WRG2 vinterdäck odubbade och visst, dessa var tystare men verkligen inte mycket. Detta tycker jag är ett jättebra betyg till Contidäcken.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]