Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Har haft på gång nu att köpa mig en H&R 35mm sänkningssats till bilen.. men har nu efter att flera andra köpt såna börjat inse att man kanske ska köpa nya dämpare på samma gång.

Vad jag förstått så har bilar som kört långt fått sina dämpare inställda till just dom fjädrarna.. och sätter jag sedan på ett par som sätter sig på ett annat sätt på dämparna kan det göra så dessa dämpare säger tack och adjö.

Vad bör jag göra ?
Eller ska jag fortsätta med org.dämparna och få påsatt ett par H&R iallafall ?
Min bil har gått en bit över 16.000 mil och vad jag förstått är aldrig något bytt med fjädrar eller dämpare.

Vart ska jag isåfall köpa dämparna ?
Någon ÅF som säljer både H&R och dämpare samtidigt som ni kan tipsa om ?
Är inte direkt ute efter några dämpare för 3000 kr styck nu..

Alla tips är välkomna..
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag skulle vilja påstå att det är en typisk internetskröna att dämparna skulle haverera pga nya fjädrar.

Däremot är det givetvis inget fel på att byta till nya dämpare, speciellt efter 16.000mil.

Det finns färdiga kit med både fjädrar och dämpare. Koni har tex: http://www.koni.se
Priserna ligger väl på drygt 7000kr.

.
Användarvisningsbild
av opA
Så jag kanske borde satsa på bara fjädrarna och testa ?
Vad är vanligt & värsta scenario om dämparna går sönder efter jag fått på sänkningssatsen och kört x antal mil ?

Har du några mer sidor att rekommendera ? =)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det verkar vara dåligt med chassi kit till V50'in. Bilstein har sitt B12 kit: http://www.forza.se

Annars så finns det många olika coilovers kit, men det beror ju lite på vad man är ute efter. Coiloverkitten är ju i regel betydligt hårdare satta, vilket kan vara lite störigt på en dailydriver.

Då finns tex D2's kit för ca 8000kr. Går man billigare än så, så kommer det gå ut över kvaliten. Uppåt finns det givetvis massor. KW's är ju mycket trevliga på en året runt bil då deras rostfria gängade ben håller sig betydligt fräschare med åren.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Grammse skrev:http://www.chassit.se har tydligen en coilover satts till din bil men inte satts med vanliga dämpare + fjädrar. men fjädersatts finns köpa :D
Jag skulle alla dagar i veckan lägga till 1000kr och få en D2 coiloversats istället för deras lågbudgetmodell...

.
Användarvisningsbild
av Nexus
jo men han skrev att alla tips är välkomna...
kan ej avgöra om deras coilover är skit men vanliga väghållningssattserna är det då inget fel på.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag skulle absolut rekommendera sportdämpare eller iaf hårdare dämpare om du sänker bilen, skulle inte rekommendera originaldämpare ens om de var nya. Detta då du har en kortare fjädringsväg vilket medför att du behöver mer kompressionsdämpning (och även returdämpning) för att inte få genomslag eller skrapa i spoilern på väggupp etc. Dessutom ger de en generellt bättre väghållning. Du tappar ju ca 20% av fjädringsvägen om det är en normal sänkning. 30-40% om du sänker rejält. Det behöver inte vara stenhårda dämpare men def hårdare än original skulle jag rekommendera. Dämpare med mer motstånd kommer harmoniera bättre med fjädrarna som också brukar vara styvare.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det är inte dämparen som stoppar infjädringen, utan fjädern. En dämpare kan du ju lätt röra med handkraft, kör du på en vägbula så trycker det på med 4-500kg...

MEN det blir givetvis bättre med dämpare som passar fjädrarna!

.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Fjädrarna bär endast upp bilens vikt. De kan vara hårdare eller mjuka men vitsen är att du skall kunna utnyttja bilens hela fjädringsväg vid full belastning (sänkt eller ej) så de skall inte vara så hårda att de inte fjädrar in fullt vid full belastning. Dämparnas funktion är att kontrollera fjädringsrörelsen genom att ge motstånd vid in- resp utfjädring. Enkelt sett kan man säga att det enda som skiljer en gammal gungig jänkarbil och en modern europerisk bil är just dämparna. Jänkarbilar har traditionellt väldigt liten retur och kompressionsdämpning vilket gör att de gungar kraftigt flera meter efter ett gupp. Och en dämpare fungerar så att de ger större motstånd ju snabbare fjädringsrörelsen är. Kör du över en vägbula, säg i 40 km/h kommer du sannolikt få större fjädringsrörelse än i 60 km/h vilket många inte tror.

Dessutom brukar man tala om snabb resp långsam kompression samt snabb eller långsam returdämpning. Snabb dämpning har med att svälja gupp och ojämnheter i vägen på ett bra sätt. Långsam dämpning har med bodyroll att göra, dvs bilens tyngdförskjutning om du svänger snabbt från vänster till höger. En hård sättning på t.ex långsam kompression/returdämpning ger mindre karossrörelser vid manövrar. Detta kompletteras givetvis av krängningshämmaren vilken kan vara av olika styvhet. Generellt sett har en riktig sportbil både styvare fjädrar och dämpare, samt krängningshämmare och fjädrarnas styvhet handlar om att ta hand om både en kortare rörelse och även ta hand om downforce. Vissa bilar har så mycket downforce att det kan trycka ihop fjädringen så mycket att de skrapar i bottenplattan på rakan eller i svackor. Nu kommer inte detta att vara ditt problem dock :D

Om du är ute efter bara utseende så räcker det eg med att bara byta fjädrarna. Dock får du passa dig då du kör över vägbulor (om du sänker mer än, säg 2 cm) då dämpningen eg är avsedd för en större fjädringsrörelse och du riskerar att skrapa i framspoilern. Är du ute efter väghållning så skall du byta både fjädrar och dämpare. Dämparna är faktiskt viktigare än fjädrarna om vi pratar väghållning. Om du tar Volvos Sportchassi (tillvalet) så innebär det att man byter både fjädrar, dämpare samt krängningshämmare, dvs man anpassar allt som har med den lägre chassihöjden att göra. De byter allt och då pratar vi ändå bara om ca 20 mm sänkning. ..... Sök på sänkning så kommer du få upp många trådar. Finns olika fabrikat och prisnivå.

För er som är intresserade av väghållning och vill veta mer så finns det en enkel inställningsmanual på följande länk som beskriver bilars chassi-inställningar på ett bra och kortfattat sätt. Den är skriven av en raceförare och avser sportbilar men gäller generellt. Bra grundutbildning som jag rekommenderar

http://www.racedepartment.com/race-pro/ ... guide.html
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]