Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Hej,

Förra ägaren till vår bil, en grå-metallic V50-07 ditec-behandlade den när den var ny.

Det är nu dags för återbehandling och jag står i valet och kvalet mellan att antingen låta ditec behandla den med sin 18-månaders återbehandling (vad innebär den behandlingen? polering + nytt skydd??), eller att låta någon mindre firma göra det, eller att helt enkelt gå över till att vaxa själv vår och höst.

En bekant som jobbar med kvalitetskontroll av lack inom Volvo lastbilar rekommenderade mig att en ny bil är lätt-skött, tillsammans med moderna vaxer så fixar man själv att vaxa på en förmiddag.

Läser man på Ditec-s hemsida så står det ju att man absolut INTE får vaxa en behandlad bil. Vad är anledningen? Är det att man då tar bort konserveringen, eller finns det mer som kan hända??

Finns det något speciellt man skall tänka på för att vaxa en bil som är ditec-behandlad??

Tacksam för erfarenheter och hjälp
mvh Per
Användarvisningsbild
av Funk
Rent vax skall vara problemfritt att använda, dock absolut inget med det minsta polermedel i för då avlägsnar man lackskyddet...

/Thomas
av bricce
Perra_367 skrev:Hej,

Förra ägaren till vår bil, en grå-metallic V50-07 ditec-behandlade den när den var ny.

Det är nu dags för återbehandling och jag står i valet och kvalet mellan att antingen låta ditec behandla den med sin 18-månaders återbehandling (vad innebär den behandlingen? polering + nytt skydd??), eller att låta någon mindre firma göra det, eller att helt enkelt gå över till att vaxa själv vår och höst.

En bekant som jobbar med kvalitetskontroll av lack inom Volvo lastbilar rekommenderade mig att en ny bil är lätt-skött, tillsammans med moderna vaxer så fixar man själv att vaxa på en förmiddag.

Läser man på Ditec-s hemsida så står det ju att man absolut INTE får vaxa en behandlad bil. Vad är anledningen? Är det att man då tar bort konserveringen, eller finns det mer som kan hända??

Finns det något speciellt man skall tänka på för att vaxa en bil som är ditec-behandlad??

Tacksam för erfarenheter och hjälp
mvh Per
Jag skulle rekommendera dig att fortsätta med DITEC behandlingen och INTE vaxa en den. Eftersom bilen har DITEC behandlats sen den var ny, är lacken i mycket gott skick. Dessutom har du en garanti på 6 år som gäller för nya bilar som ditec behandlats.
Har själv en ditec behandlad v40 och kommer att återbehandla den när det blir aktuellt. Om du vill ha en bil i fint skick(vilket jag antar att du har) bör du fortsätta med Ditec. Ägareren innan har ju faktiskt gjort det av en anledning och du kan vara glad att han gjort grundbehandlingen och att du bara behöver göra en återbehandling som kostar en bråkdel av det ägaren innan la ner.
av v70noceanrace
Hej! allt beror ju på hur kunnig du är. Du skriver att bilen är grå, är den silvermetallic skulle du med all sannolikhet klara det själv i fortsättningen. En Flex dubbeltrissad maskin är ju att föredra om det ska bli bra finish på det hela.
Men förmodligen är inte din lack så förorenad om den gjordes för 1.5 år sedan. Men allt beror ju på vart och hur du använder bilen. Är bilen mörkgrå har du säkert en del synliga tvättrepor som du vill få bort och det kan endast göras med maskin. En återbehandling brukar bestå av en rejäl tvätt, ytlig polering samt lackskydd.

Lycka till
av bricce
Om du vaxar och polerear bilen kommer Lackförseglingen från DITEC att försvinna. Vaxskyddet håller inte alls lika länge som en lackförsegling. Man brukar behöva vaxa bilen 1-2 ggr per år. Medans lackförseglingen skall hålla i 6år(garantin)
Användarvisningsbild
av Funk
bricce skrev:Om du vaxar och polerear bilen kommer Lackförseglingen från DITEC att försvinna. Vaxskyddet håller inte alls lika länge som en lackförsegling. Man brukar behöva vaxa bilen 1-2 ggr per år. Medans lackförseglingen skall hålla i 6år(garantin)
Använder du ett rent vax så kommer med största säkerhet inte skyddet att försvinna, med polering eller vaxpolish så försvinner det givetvis.
6 år håller inte något lackskydd....återbehandling minst var 18:e månad vad jag vet. Och återbehandling är samma sak som en ny påläggning minus polering (eller en lättare polering) vanligtvis.

/Thomas

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]