Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Barnen
Hej

Har en en XC70 med fabriksmonterade Continental 4x4 contact 215/65 R16 102V M+S.
Fram 3,5 mm kvar och bak 5 - 5,5 mm.
Tänkte byta bara fram.
Har fått pris på 2 nya däck (samma som jag har). Kostar 389 Euro här i Belgien monterat och klart. Dyrt!!
Om jag går till Volvo har i Belgien vill de ha 450 Euro.
Via nätet http://www.reifen.com har jag hittat Pirelli 215/65 R16 98V Scorpion STR M+S RB. De kostar 100 Euro styck inklusive frakt. Med två däck + montering hamnar jag då istället på 230 Euro.
Nu undrar jag:
- Är OK med 98V istället för 102V på bilen?
- Är det OK att ha dessa Pirelli med 98V fram och mina Continental med 102V bak?
- Border jag satsa på 4 nya däck trots att jag har 5 - 5,5 mm kvar på backdäcken.
Mina däck har rullat lika långt som bilen, dvs 3670 mil på 1 år och 9 månader.
Behöver inga vinterdäck egentligen här i Belgien. Behöver dock ha vinterdäck eller allround M+S däck för den årliga skidresan till Österrike.

Kenneth
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Däckdimension axel 1: 215/65 R16 98V
Däckdimension axel 2: 215/65 R16 98V

Jag letade fram en likvärdig bil på blocket
av Barnen
Tack för det. Jag har nu även hittat Continental 4x4 contact 215/65 R16 102V M+S på nätet. De kostar 118 Euro styck inklusive frakt. Montering tillkommer förståss. Något dyrare än Pirelli men med tanke på att mina nuvarande däck har hållit i 3650 mil får det bli Continental istället för Pirelli.
Har lusläst instruktionsboken där det står att man bör ha samma märke på däcken runt om samt max 2 mm skillnad i slitage. Det betyder att jag blir tvungen att byta ut all 4 däcken. Nu när jag har koll på detta ska jag se till att byta mellan fram och bak varje år så att jag slipper slänga bra bakdäck igen. Konstigt att Volvo-verkstan inte tog upp detta vid servicen.

Kenneth
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡