Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu har jag halkat runt i norrland ett tag och jag tar mig inte iväg från stillastående någonstans känns det som. Det är dubbfria däck och jag har lovat att köpa dubbdäck nästa år. Det är tredje säsongen jag kör på dessa däck och mönsterdjupet är bra.

Svaret på varför mina däck beter sig som kinesiska piratkopior är ju att jag kommer upp till norrland via saltlandet söderut. Jag har en fet hinna på däcken som försämrar mitt grepp. Fick höra om lite lastbilsfolk som stannar och fettar av sina däck när de kommer upp i den delen av landet där vintern är vinter.

Men vad har ni för tips på hur man kan göra denna stopp-och-tvätt-procedur. Låt säga det är 15 minusgrader så att vatten fryser direkt, hur tvättar jag däck då? Finns det kanske en trasa att köpa för detta ändamål?

Kan dessutom tipsa om att man kan ha lite diskmedel i spolarvätskan. Då försvinner den där jävla salthinnan på rutan i ett nafs. Tackar Lill-Babs för det tipset... Vill minnas hon nämnde diskmedel på däcken också men jag är osäker på hur jag ska göra.

Gott Nytt År på er :)

/Jon
Tackar för detta, ska nog skaffa en sprayflaska för akutrengöring. Vi kom ju in i detta förfärliga väder under annandagen i dalarna och körde ta mig tusan fast i ett hujj.

Och så tar jag nog macken imorgon för att få ordning på det hela ordentligt.

Så båda tipsen blir nog använda. Tack o bock.

/Jon

Hittade ett klipp på en xc90, där fan[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]