Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Ledsen för lite konstig topic men kom inte på något bättre :)

Vet om att man inte ska tvätta bilen i kyla... men hur är det med att tvätta bilen i ett varm och go tvätthall men sedan köra iväg den 50meter för att stå i mitt kallgarage ?

Vi har -15 här i innersta VG och har tänkt tvätta bilen i eftermiddag när man kommit hem från saltade Jönköpingsvägar..

Självklart så torkar jag av den så noggrant jag kan med både silikonskrapa samt sämskinn.. men mer än så kan jag inte göra där jag tvättar :)

Så, är det någon fara att göra såhär ?
av Lövet
Brainy skrev:Jag har alltid gjort så om vintrarna utan att ha märkt att bilen tagit skada i alla fall :???:
Fryser inte dina rutor fast? Det har mina en otrevlig förmåga att göra :(
Användarvisningsbild
av Brainy
Inte en aning faktiskt, brukar inte öppna dem allt för ofta på vintern.
Men jag kör ju ändå in i p-hus där jag behöver sticka ut armen lite då och då och en drive in har det ju hänt att jag åkt i. Men nej, inte som jag märkt. Det kan ju hända att de varit fastfrusna direkt när jag tagit bilen men hunnit tina av värmen i kupén innan jag dragit ner rutan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Många bilar som vi tar in på verkstan spolar vi av, för att slipa stå i dropp. Sen arbatar man med dom i en timme o ut i kylan. Vi har gjort så i många år.
Bilar man jobbar kortare stund med soppas bara av, om man ska jobba inne i bilen så öppnas samtliga dörrar för att få lite värme in i bilen.

Om jag ska öppna en ny bil, s jag måste andvända nyckeln, o det har frusit. då kör jag med vanligt varmvatten. (tar en en litersflaska med hett vatten o heller på låset)
av Lövet
Brainy skrev:Inte en aning faktiskt, brukar inte öppna dem allt för ofta på vintern.
Egentligen syftade jag på hela dörren men jag skrev bara rutan då jag själv åker karmlöst i nuläget. Klumpigt uttryckt. Men även på mina bilar med vanliga fönsterkarmar har jag fått fastfrusna dörrar vid flera tillfällen.
Användarvisningsbild
av opA
Tack för svar =)

Blev ingen biltvätt idag.. kom hem för sent, men imorgon får det bli. Inte tvättat bilen på 2 veckor.. känner mig hemsk. :x
Användarvisningsbild
av Brainy
andreas_lofgren skrev:
Brainy skrev:Inte en aning faktiskt, brukar inte öppna dem allt för ofta på vintern.
Egentligen syftade jag på hela dörren men jag skrev bara rutan då jag själv åker karmlöst i nuläget. Klumpigt uttryckt. Men även på mina bilar med vanliga fönsterkarmar har jag fått fastfrusna dörrar vid flera tillfällen.
Aha!

Varje höst så brukar jag tvätta insidan av dörrkarmarna noggrant, blåsa av med tryckluft och sen använda ett silikonstift på listerna. Enda gångerna jag har haft problem med fastfrusna dörrar är när jag har slarvat med detta på hösten.
Från i höstas så har jag dock varmgarage :)
Användarvisningsbild
av opA
Brainy skrev:Varje höst så brukar jag tvätta insidan av dörrkarmarna noggrant, blåsa av med tryckluft och sen använda ett silikonstift på listerna. Enda gångerna jag har haft problem med fastfrusna dörrar är när jag har slarvat med detta på hösten.
Märkte detta med att dörrarna fick för sig att frysa fast.. drog med ett silikonstift, som du, på alla listerna och sen dess har det inte varit några problem att öppna dörrarna !
Jag tycker detta med tvätt är ett stort problem när temperaturen ligger konstant långt under noll. Jag hör till dom som inte orkar torka med sämsk och hålla på. Bilen får normalt sett självtorka, vilket ju inte är några problem när det är plus ute. Men nu vill man ju inte ställa en våt bil ute med tvåsiffriga minusgrader. Värdelöst. Kanske skall kosta på en tvätt på Mr Cap?
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡