Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Jag sitter och funderar på nya vinterdäck och lokala däckgubben rear ut NF 3 i dimensionen 205/50/16. Jag har en V70 bi fuel där 205/55/16 är orginaldimensionen. Tror ni det skulle funka med den lägre profilen, vad jag förstår minskar diametern med ca 3,2 %. Tänkte ringa till däckfirman på måndag och höra vad de tror men tänkte kolla om det kanske finns ngn kunnig person här på forumet.

Han ska ha 810 st. Att jämföra med NF 5 för ca 1450kr. Kör inte speciellt mycket på vintern mest i stan samt någon tur till fjällen. Känns som 3200 för 4 st är roligare än 5800 kr, men funkar dimensionen ?:-/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hastighetsmätaren kommer att visa för mycket (3.2km/h i 100km/h). Likaså trippmätarna. Bilen kommer att bli lite lägre, eftersom diametern på däcken är mindre. Men jag ser ingen anledning till varför det inte ska fungera.

* Dina nya däck blir -3.2 % mindre i omkrets vilket är tillåtet. För att det ska se snyggare ut så försök välja däck som fyller ut hjulhuset bättre.
Prova med tex. 205/55-16 eller 215/50-16 *

/Kalle
Användarvisningsbild
av Martinmat
Kalle: Grejjen var den att erbjudandet på NF 3 däck så hade de bara dimensionen 205/50 kvar. Funderar annars på att beställa Pirreli Carving (205/55/16) på nätet och lämna dem för montering. Blir lite dyrare men kanske man får bättre däck och så ser det nog som du säger vettigare ut, tycker det redan idag är mycket "luft" i hjulhusen bak då Bi -fuelen är ganska hög i baken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jojo. Men du frågade om det skulle fungera, då svarade jag på det :wink:

Sen så är väl NF3 inte det modernaste däcket heller :???:
Användarvisningsbild
av Martinmat
Skiter i däckbytet för stunden, har en 5 mm kvar på mina NF 5 så de får gå den här vintern så får det väl bli hakka 7 eller ngt till nästa säsong istället. :D

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]