- ons 11 nov 2009, 23:29
#340770
Ja, det finns många försäljare som säljer däck som NOKIAN Hakkapeliitta 7, 5 mm. som egentligen är dubbdäck, men säljs utan dubb. Där ser man även hål på däcken (avsedda för dubb). Enligt säljarna kan man beställa samma däck både med och utan dubbar.
Nu undrar man om dessa däck verkligen är lika bra som ett friktionsdäck i samma klass?
Själv tror jag att ett dubbdäck är konstruerat, utvecklat och avsett för att köras med dubb. Annars får man varken egenskaper eller slitage livslängd som på ett vanligt friktionsdäck. Jag har även stött på sådana meningar hos tillverkare som tex. Nokian: ” Slitbanekonstruktionen med flera gummilager, speciellt utvecklad för friktionsdäck…”.
Tyvärr blir det allt vanligare att ”dubbdäck utan dubb” säljs som friktionsdäck.
I mina öron låter det som ”tandlösa huggormar”,
... VAD TYCKER NI?
Nu undrar man om dessa däck verkligen är lika bra som ett friktionsdäck i samma klass?
Själv tror jag att ett dubbdäck är konstruerat, utvecklat och avsett för att köras med dubb. Annars får man varken egenskaper eller slitage livslängd som på ett vanligt friktionsdäck. Jag har även stött på sådana meningar hos tillverkare som tex. Nokian: ” Slitbanekonstruktionen med flera gummilager, speciellt utvecklad för friktionsdäck…”.
Tyvärr blir det allt vanligare att ”dubbdäck utan dubb” säljs som friktionsdäck.
I mina öron låter det som ”tandlösa huggormar”,
... VAD TYCKER NI?
Senast redigerad av 2 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gång.