Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Vax på helt ny bil? (Väntar på ny vagn)

Vissa anser att det är en god idé att vaxa sin nya bil innan man tar den i trafik första gången. Detta för att skydda lacken.

Förr fick man lära sig att inte vaxa en bil förrän det gått några månader.

Vad gäller i dag?

undrar

Henry
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan lugnt lägga vanligt vax på en helt ny bil. Pratar vi mer permanenta lackskydd så går meningarna isär en aning...

/Thomas
av AndS
Har inte alla Volvobilar idag klarlack obereonde av om det är metallic eller inte? Så detta med vax är inte lika viktigt längre, utan mera för att hjälpa till att göra den mera lättvättad och få lite mera glans. Du kan även polera den så att repor syns mindre.
Tidigare oxiderade vanliga färger och kunde då återfå färgen med lackbehandling. Med klarlack är det annorlunda.
Själ har jag inte gjort något annat på 1,5år än tvättat den med schampo som innehåller vax. Brukar avsluta med att spruta över den med vaxschampo via högtryckstvätten och sedan spola av efter några minuter. Och 4-5 ggr med Turtels Blå som har extra rengörande effekt med något avfettningsmedel iblandat.
av borstarmicke
Även om solidlackerna skall ha klarlack så är iaf vår solidsvarta mkt känsligare än en svartmetallic.
Användarvisningsbild
av Funk
Alla Volvos idag är klarlackade och oxidationsproblemet är mycket mindre än på gamla bilar. Men även klarlack oxiderar, även om det är mycket mycket lite, så att skydda ytan samtidigt som man gör den lättvättad och blankare är väl aldrig fel...
En behandlad/vaxad bil blir mindre repad då mer av smutsen lossar redan i första sköljningen innan tvätt samt minskar även behovet av avfettning och alkalier. Alkalier har på bl.a lack, ytbehandlingar och alulister så även där finns det vinster som jag ser det...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Tack för svar.

Syftet med vax direkt på ny vagn är att göra lacken lättare att rengöra. Saltet har en tendens att fastna ordentligt. Det borde var bra att slippa gnugga för att få rent. :)

Jag lägger på ett vaxlager direkt.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Släng på ett lager på fälgarna också! Så fastnar inte allt bromsdamm som man får problem med i början!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Vax är okey men inte lackskydd och lackförsegling. Du lär säkert få många erbjudanden från både Ditec, Mr-cap och Dimondbrite men gå inte på det. Din nya bils lack är förtfarande mjuk och i vissa fall kan man faktiskt känna att det luktar lösningsmedel från den fortfarande.

Vänta med lackskydd till lacken har härdat.

Vad gäller vax kan jag rekomendera Meguiars produkter med Hydrophobic polymer. De funkar kanon och håller skiten borta bra.
av perado
Men när anses lacken som härdad? Det är ju inte så att den lackeras direkt på linan utan innan den blir ihopskruvad har väl redan några veckor gårr? Eller har jag fel? Jag har själv en ny maskin på ingång och jag har nästan beslutat mig för att direkt lägga på en lacksförsegling. Tycker ni att jag gör fel? Vad säger andra bilmärken?

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]