Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Volvo-power
Någon som känner till om det finns nån som säljer billiga schyssta
Xenon-kit med H7 lampor till billig peng, skall passa S80.

Tacksam för svar.
av EvilEd
Vad är "Billigt"?

Dom flesta billiga Xenonkonverteringssatser är inte mycket
att ha, oftast går ballasterna sönder väldigt fort.
Lägg till några kronor och köp satser av bättre kvalitet istället.

Tänk på att ljusbilden inte alltid blir bra och att det inte är lagligt
att eftermontera såna satser.

Mvh
ed
Användarvisningsbild
av Mysko
EvilEd skrev:Vad är "Billigt"?

Tänk på att ljusbilden inte alltid blir bra och att det inte är lagligt
att eftermontera såna satser.

Mvh
ed
Vad är det som gör det olagligt? Helbilsgodkännadet?

I sånna fall, när började man helbilsgodkänna bilarna?
Min bil är ju import och det satt 185/65 15 på den när den reggbesiktigades. Så det är ju vad som står i reggbeviset nu. Men jag tvivlar på att en svensksåld 92:a har så smala däck. Får jag sätta på andra däck?

Iofs är det mer ett akademiskt problem då jag lär besigtiga bilen med vinterdäck.
Användarvisningsbild
av ER
Godkännandet kom runt 96-97 på många bilar. Tex kom det på S/V40 -96. Men det är ändå inte lagligt om bilen bara är nationellt godkänd då du dels måste ha aut.justering av strålkastaren via givare på tex bakaxeln samt måste ha torkare/spolare på strålkastarna. Sen kommer SBP inte att släppa igenom den med xenon heller då det inte fanns -92 ens som tillval.
Däremot är chansen större att en S80 av samma årsmodell(02- ?) som går att få med xenon original går igenom med xenon då det finns till S80 original samma årsmodell och det är lätt hänt att bilprovaren släpper igenom en bil med eftermonterad xenon om det finns på den bilmodellen av samma årgång.
Vem skulle inte reagera över att en 240/740/850 har xenon (oavsett ljustempen på ljuset) som inte gick att få med det från fabrik? farboro blå skulle göra en handbromsvändning :lol: , medans en S40N/V50/S60/V70N/S80 ger på sin höjd en gäspning av farbor blå om man skulle råka möta dom i resp. bil med eftermonterad xenon då dessa bilar finns med xenon original.

850/V70G-00 har väl ändå 185/65-15 som ett möjligt alt. åtminstonde som vinterpjuk.
Du kan dock ändra spårvidden +/-15mm och rullomkretsen +/-5% (nationella godkännandet) under förutsättning att hjulen håller sig inom skärmkanterna, då är det ingen fara ens på en helbilsgodkänt fordon det kan jag själv skiva under på då S40:n jag hade var helbilsgodkänd men hade skor och gummi som klarade nationella godkännadet och besiktigades 5ggr med sommardäck i dim 215/40-17 och +8mm i spårvidd.
Användarvisningsbild
av Mysko
ER skrev:Godkännandet kom runt 96-97 på många bilar. Tex kom det på S/V40 -96. Men det är ändå inte lagligt om bilen bara är nationellt godkänd då du dels måste ha aut.justering av strålkastaren via givare på tex bakaxeln samt måste ha torkare/spolare på strålkastarna. Sen kommer SBP inte att släppa igenom den med xenon heller då det inte fanns -92 ens som tillval.
Automagiskt har jag inte, men elektriskt innifrån bilen. Torkare å spolare funkar. Å det är ju löjligt att dom inte släpper igenom, bättre säkerhet med Xenon ju.

ER skrev:Däremot är chansen större att en S80 av samma årsmodell(02- ?) som går att få med xenon original går igenom med xenon då det finns till S80 original samma årsmodell och det är lätt hänt att bilprovaren släpper igenom en bil med eftermonterad xenon om det finns på den bilmodellen av samma årgång.
Jo så långt är jag med.
ER skrev:Vem skulle inte reagera över att en 240/740/850 har xenon (oavsett ljustempen på ljuset) som inte gick att få med det från fabrik? farboro blå skulle göra en handbromsvändning :lol: , medans en S40N/V50/S60/V70N/S80 ger på sin höjd en gäspning av farbor blå om man skulle råka möta dom i resp. bil med eftermonterad xenon då dessa bilar finns med xenon original.
Men varför godkänns det inte då? Sedan så har jag ju hört att det är sällan någon bryr sig, men hörde en kille som åkte di igår, meand en anna blivit stoppad flera gånger, men inte sagt något.
ER skrev:850/V70G-00 har väl ändå 185/65-15 som ett möjligt alt. åtminstonde som vinterpjuk.
Du kan dock ändra spårvidden +/-15mm och rullomkretsen +/-5% (nationella godkännandet) under förutsättning att hjulen håller sig inom skärmkanterna, då är det ingen fara ens på en helbilsgodkänt fordon det kan jag själv skiva under på då S40:n jag hade var helbilsgodkänd men hade skor och gummi som klarade nationella godkännadet och besiktigades 5ggr med sommardäck i dim 215/40-17 och +8mm i spårvidd.
Är möjligt det där med alternativ. På min 240 turbo som jag hade så var det 196/60 15 som gällde, men alt. var 175/80-14. Men i mitt regbevis står det inget annat. Jag kommer att lägga på nått värre till sommaren varje fall. Får se vad det blir. Har en 4:a i regnummret så jag besiktar med vinterdäcken.
Användarvisningsbild
av ER
Mysko skrev: Automagiskt har jag inte, men elektriskt innifrån bilen. Torkare å spolare funkar. Å det är ju löjligt att dom inte släpper igenom, bättre säkerhet med Xenon ju.
Men bländar betydligt mer än halogenlampa vid minsta lilla felinställning/nerlast så det där med säkerheten gäller bara när dom är rätt inställda. Men om dom har turen att möta mig så får dom smaka på en snabblixt av 105w xenon i 3x Bosch Navigator blue @6000K xenon 8) om det skulle vara allt för felinställt/bländande.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mysko
ER skrev:
Mysko skrev: Automagiskt har jag inte, men elektriskt innifrån bilen. Torkare å spolare funkar. Å det är ju löjligt att dom inte släpper igenom, bättre säkerhet med Xenon ju.
Men bländar betydligt mer än halogenlampa vid minsta lilla felinställning/nerlast så det där med säkerheten gäller bara när dom är rätt inställda.
Jo förvisso, men nivåreglering då? Å jag har faktiskt sett en del bilar med orginal (tror jag) för högt ställda lysen. 2 olika Volvo v70 Taxibilar här i S-holm. Har inte mött dom utan haft dom i backspegeln å det är mera irriterade än möte.

Men varför måste torkare/spolare finnas då? Det måste ju inte finnas på någon annan?
Användarvisningsbild
av ER
Mysko skrev:
ER skrev:
Men bländar betydligt mer än halogenlampa vid minsta lilla felinställning/nerlast så det där med säkerheten gäller bara när dom är rätt inställda.
Jo förvisso, men nivåreglering då? Å jag har faktiskt sett en del bilar med orginal (tror jag) för högt ställda lysen. 2 olika Volvo v70 Taxibilar här i S-holm. Har inte mött dom utan haft dom i backspegeln å det är mera irriterade än möte.

Men varför måste torkare/spolare finnas då? Det måste ju inte finnas på någon annan?
Bra fråga men jag tippar iaf på att det är själva strålkastarens ljus som måste justeras inte hela bilen bakända.
Xenon kan uppfattas som störande även om det är rätt inställt pga ljuset. Vet fler som spytt galla över dessa lampor trotts att dom tom stod lägre än nödvändigt, dessa personer har iofs inte sagt något när dom haft dessa bilar bakom sig utan det var vid möten dom tyckte det var för starka, kanske beroende på att dom tittade på fel ställe under möte(rakt in i strålkastaren :lol: ).
Torkare/spolare vet jag bara att det är ett krav, inte exakt varför annat än att rena strålisar är bra strålisar med maximalt ljusflöde..
Användarvisningsbild
av Mysko
ER skrev: Bra fråga men jag tippar iaf på att det är själva strålkastarens ljus som måste justeras inte hela bilen bakända.
Xenon kan uppfattas som störande även om det är rätt inställt pga ljuset. Vet fler som spytt galla över dessa lampor trotts att dom tom stod lägre än nödvändigt, dessa personer har iofs inte sagt något när dom haft dessa bilar bakom sig utan det var vid möten dom tyckte det var för starka, kanske beroende på att dom tittade på fel ställe under möte(rakt in i strålkastaren :lol: ).
Torkare/spolare vet jag bara att det är ett krav, inte exakt varför annat än att rena strålisar är bra strålisar med maximalt ljusflöde..
Oki kan ju vara så. Att titta in i lyset får man ju lära sig när man tar körkort att man inte ska göra, men visst är det lätt hänt.

Å rena lyktor är enormt bra, inget snack om den saken. Frågan är bara varför dom tog bort kravet på lykttorkare.
av EvilEd
Mysko skrev: Å rena lyktor är enormt bra, inget snack om den saken. Frågan är bara varför dom tog bort kravet på lykttorkare.
Det är en mycket bra fråga, Saab säger tex att Xenon "kräver"
plastglas och torkare kan då inte användas för glasen blir repiga...

Hur kan Xenon "kräva" plastglas?
Jag anser att det är ren snålhet/fåfänga från tillverkarna.

Eller har ni/nån fått nån förklaring på varför Xenon "kräver" plastglas?

Om jag inte minns fel så hade V70N fram till 04'a Xenon med riktig glas,
med spolare och torkare? Var det inget bra? knappast...snålhet
säger jag.

Mvh
ed
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]