Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo V70 årsmodell 00 och kör med 16" 205/55 däck.

Jag har ett lite irriterande problem och det är att däcken tar i skärmen på insidan och nöter hål igenom vilket ger ett störande ljud när man svängar, är enda lösningen mindre däck eller hur ligger det till?

standard storlek till denna är ju 205/50/16 så tycker inte att med lite högre profil att de ska ta i.

Det ser nästa ut som att skärmarna fram på insidan har åkt ner lite, ska fota idag efter jobbet så att ni får se hur det ser ut och då kanske ni kan se om de finns någon lösning på det förutom att byta till mindre däck så småningom.
Lägg ett par brickor bakom utslagsbegransarna på nedre länkarmen, eller byt till tjockare. Ofta slits dom efter några år.
Är bilen dessutom levererad med 15" från fabrik så saknas dessa eller är för små.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Bilar med 205 från fabrik eller bredare hade andra utslagsbegränsare/styrstopp än dom med 195.. så var det 15" från början så kan det ta i..framförallt efter att allt slitits ett tag. Det finns flera olika tjocklekar, personligen kör jag med R-ens som är till vagnar med 235:or.

/Thomas
Har samma problem med min v70n 2.5T (17") 07, men saken är att jag har kört i två år utan att det hände tills jag bytte däck för ett halvår sen. Efter att jag märkte att den tog i åkte jag dit och frågade om något var fel. "Nää, det ska vara så." blev svaret. Lite konstigt med tanke på att jag har kört i två år utan att det hände, men när man bytte till nya däck (exakt samma däck, samma fälgar) så händer det, och då är det normalt? ?:-/
Här nedan ser ni hur det har nötts sönder på ena sidan.

Bild

Om ni kollar på andra bilden så ser man att själva skärmen har åkt ner en bra bit, fast det borde väll inte ha något med problemet att göra eller?
Det får nog bli att montera spacers eller utslagsbegränsare.

Bild
Nithin skrev::shock:

Man motnerar alltså större däck (för att dom är billgare) och sen blir man förvånad över att dom tar i hjulhusen?

Man lägger dessutom ut bilder på fadäsen??!

Hur tänkte du nu?

Lite otur kanske?
Vem hade monterat större däck för att dom är billigare, och hur hjälper din kommentar ?

/Thomas
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]