Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Idag fick jag höra av en kompis att jag tydligen gör fel när jag handtvättar mina bilar. Enligt honom så hade han läst att "Bosse bildoktorn" säger att en bil ska handtvättas nerifrån och upp :-O) Vilket jag inte kan förstå :?:

Ja själv så börjar jag alltid uppifrån, från taket och ner men enligt min kompis så hade han "BIldoktorn" sagt att man ska göra tvärt om, vilket jag inte alls kan förstå, för om jag börjar nerifrån så kommer ju skiten uppifrån att rinna ner på den redan tvättade ytan och skita ner den vilket gör att jag måste ändå gå neröver i slutändan och som för mej låter helt fel.

Har han eller jag rätt ?:-/

Ja hur gör ni ?:-/ Eller hur anser ni att man ska göra och isåfall varför ?:-/
Jag brukar tvätta uppifrån neråt. Detta gör jag för att sidorna oftast är smutsigare än motorhuven/taket/fönstren, så det inte kommer sand och skräp i tvättvattnet genast i början. Men som sagt, det är min syn på saken, andra får ha olika synpunkter på det. :wink:
När jag lägger på avfettning och spolar av denna börjar jag längst ner och jobbar uppåt. Detta för att smutsen som rinner nedåt ska glida lätt över en blöt yta och inte torrt och ev. kunna repa lacken. Sen när jag svampar börjar jag med taket och huven och jobbar nedåt, just för att inte dra runt ev smuts som är kvar längst ner. Eftersom bilen oftast är smutsigare på sidorna.
Skulle tro att när man först skall spola av bilen gör man det nerifrån och upp, samma gäller nog även vid avfettning som Stupid-Flanders skrev. Så brukar i alla fall jag göra. När det sedan är dags för hink och tvättsvamp måste man rimligtvis börja med taket eftersom svampen blir väldigt skitig när man kommer längst ner på bilen.

Jag sommarjobbade för ett antal år sedan på en firma som sysslade med brandsanering och då måste man alltid börja nerifrån när man högtryckstvättade sotiga väggar. Dvs man måste då låta det skitiga vattnet rinna ner över ytan som redan gjorts ren, det blev perfekt resultat. Började man däremot uppifrån och lät vattnet som rann ner rinna över den sotiga ytan blev det rinnmärken som inte var möjligt att få bort. Det kanske är samma princip som gäller vid avfettning av bilen?
Men Kannon :lol:
Nu förstår jag vad min kompis menade med vad han "Bosse Bildoktorn" sagt :mrgreen:

Klart det är så :mrgreen: för så har jag också gjort med avfettningen, att börja nerifrån och går uppåt för att sen spola av skiten nerirån med högtryck, ja sen när man svampar så är det ju uppifrån och ner som gäller. Nu på sommaren som i år har det ju mest blivit damm och regnfläckar och då börjar jag alltid med spolningen uppifrån men det är kanske fel efter vad jag har lärt av era inlägg här och då tänker jag speciellt på ett som "siamthai" skrev:

"Jag sommarjobbade för ett antal år sedan på en firma som sysslade med brandsanering och då måste man alltid börja nerifrån när man högtryckstvättade sotiga väggar. Dvs man måste då låta det skitiga vattnet rinna ner över ytan som redan gjorts ren, det blev perfekt resultat. Började man däremot uppifrån och lät vattnet som rann ner rinna över den sotiga ytan blev det rinnmärken som inte var möjligt att få bort. Det kanske är samma princip som gäller vid avfettning av bilen?"

Visst så måste det vara :mrgreen:
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]