Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Baltazar
Hej, ny här och på bilar kan man säga .. men ska lära mig nu .. och ett forum är alltid rätt ställe att leta kunskap.. så ös på bara ;)

Tänkte att vi börjar från början ... det som ska göras är en super rengöring + vaxning, förklara gärna steg för steg... utgångs läget är en normal skitig 855 med mörkgrön metalic lack på. och sedan när man gjort allt , typ deep cleaning och vaxning mm. hur gör man för att behålla bilen i bra skick utan att behöva göra om allt detta .. vill säga inte andvända avfettning i för stor mängd ? bara köra med shampo ? eller kanske lite extra vax för att få en ny slityta så det inte går ner till den riktiga vax ytan?... många frågor. men vore bra att få ett beskrivligt svar steg för steg. kanske en sticky på detta sedan, eller är det bara jag som inte vet hur man fixar lacken snygg och behåller den snygg ?

Mvh Fredrik - tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ante018
Vill bara hälsa dig Välkommen :D
av Teemu
ta dig tig att tvätta av bilen grundligt. Och lägg sedan på vax på mindre ytor åt gången och undvik direkt solljus. Står oftast rätt bra info på flaskorna. Själv kör jag med Sonax flytande hårdwax, det är lätt arbetat. Du kommer ju att få göra om det pga att vaxet nöts bort till slut. Så var beredd på att göra det 2-3ggr/år. Ett tips är att tvätta och vaxa dina fälgar innan montering, oavsett sommar- eller vinterfälgar. Blir mycket lättare att hålla rent dom - brukar räcka med schampo och svamp.

Vill du inte göra vaxningen några ggr/år skulle jag nog rekommendera en professionell lackförsegling
Användarvisningsbild
av ER
Teemu skrev:Vill du inte göra vaxningen några ggr/år skulle jag nog rekommendera en professionell lackförsegling
Håller fullständigt med, finns roligare saker att göra än att vaxa en bil.
Kan dessutom rekommendera:

Denna polermaskin från jula, rena rövarpriset nu med 395kr. Jag lurades att betala 100kr till för samma maskin.
Denna från Classe i sjönfinns liknande på Biltema, Jula mfl. Med den senare (Dock är min från Micro)lade jag PTFE lackbehandlingen och är toppennöjd då det kostade mig en spottstyver av vad en firma tar för samma jobb. Jag kör dock med Micros gula dynor, inte dom mjuka vita.
Dessa två gör sig perfekt i var mans/kvinnas garage.
Var ju inte så länge sedan det inte gick att få dessa två maskiner för under 1000kr tillsammans.
av Baltazar
man tackar, har för mig att försegling är dyrt ... har jag fel ?
Användarvisningsbild
av ER
Jämfört med vad en burk/flaska vax kostar så är det dyrare för samma mängd. Att lämna iväg jobbet till proffs är inte heller gratis.
Men att jämföra ett bra konsumentvax med lackbehandling är inte helt rättvist då vax inte håller på långa vägar lika länge eller ger lika bra skydd.

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &A[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]