Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Ronja57
Hejsan.

Jag undrar om någon kan ge mig tips angående min röda 744-88...??

Lacken är så otroligt MATT och jag har hört att det ska finnas vax med rött pigment i och vill veta om det finns någon som har erfarenhet av den.

Bilen har aldrig varit omlackad och ändå så ser färgen olika ut om man jämför dörrarna med resten av bilen.

Jag har sett detta fenomen på flera röda Volvon och det verkar vara original det..... :roll:

Hoppas någon kan ge mig tips hur jag får bilen riktigt röd och fräsch igen.

Mvh från Eva Jansson
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja vaxning räcker inte.
Polera med ett polermedel och helst med maskin. Du kan tex köpa en billig Biltemamaskin.
av Hemulen
Jag har lyckats bra med Biltemas dubbelmaskin.Den levereras med vita trissor,men skaffa gula till den som är hårdare.Biltemas är med variabel hastighet vilket är en fördel när man lagt på en klick medel. Medel jag använder är,flytande rubbing,colorcleaning,autosol sedan vax på. Använder också en stänkflaska med vatten när det börjar gå segt. :)
Användarvisningsbild
av Funk
Hemulen skrev:Jag har lyckats bra med Biltemas dubbelmaskin.Den levereras med vita trissor,men skaffa gula till den som är hårdare.Biltemas är med variabel hastighet vilket är en fördel när man lagt på en klick medel. Medel jag använder är,flytande rubbing,colorcleaning,autosol sedan vax på. Använder också en stänkflaska med vatten när det börjar gå segt. :)

Använder man Autosol att polera med så tar man stora risker att helt enkelt avverka för mycket lack, det är till för att polera metall inte lack !
Använd åtminstone produkter som är avsedda för billack för att undvika skador...

/Thomas
av Hemulen
Funk skrev:
Hemulen skrev:Jag har lyckats bra med Biltemas dubbelmaskin.Den levereras med vita trissor,men skaffa gula till den som är hårdare.Biltemas är med variabel hastighet vilket är en fördel när man lagt på en klick medel. Medel jag använder är,flytande rubbing,colorcleaning,autosol sedan vax på. Använder också en stänkflaska med vatten när det börjar gå segt. :)

Använder man Autosol att polera med så tar man stora risker att helt enkelt avverka för mycket lack, det är till för att polera metall inte lack !
Använd åtminstone produkter som är avsedda för billack för att undvika skador...

/Thomas
Autosol är ett underskattat medel som kan göra "underverk" med gammal lack.Istället för rubbing kan man prova med det. Prova på en liten yta först. Kör man med dubbelmaskin är det väldigt liten risk man kör igenom lacken. :)
av Hemulen
Bara ett tillägg: "Funk" Tänkte bara göra dig uppmärksam på ditt sätt att skriva. Tänk på att utropstecken kan uppfattas lite aggresivt, ungefär som du skriker åt mig. Om vi träffats på en parkering och jag föreslagit dig att använda Autosol, hade du då skrikit åt mig? hur tror du då det hade slutat? Kanske något för moderatorerna att ta upp? kanske blir det då bättre stämning på forumet. För övrigt står det på förpackningen till Autosol att det är en mild polerkräm som kan användas till billack.(hade själv missat det och tidigare bara använt det till krom). Syvende och sist,man kan till och med polera spisen med det. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Hemulen skrev:Bara ett tillägg: "Funk" Tänkte bara göra dig uppmärksam på ditt sätt att skriva. Tänk på att utropstecken kan uppfattas lite aggresivt, ungefär som du skriker åt mig. Om vi träffats på en parkering och jag föreslagit dig att använda Autosol, hade du då skrikit åt mig? hur tror du då det hade slutat? Kanske något för moderatorerna att ta upp? kanske blir det då bättre stämning på forumet. För övrigt står det på förpackningen till Autosol att det är en mild polerkräm som kan användas till billack.(hade själv missat det och tidigare bara använt det till krom). Syvende och sist,man kan till och med polera spisen med det. :wink:
Ett litet utropstecken är alltså att skrika? På parkeringsplatsen hade du troligen fått höra: "Du kan la fan ette använda Autosol på lacken.." på bred Göteborgska :wink:
Man kan polera bilen med Biltemas handrengörare om vill också, dock är det lika lite att rekommendera som Autosol om man vill ha koll på avverkning då Autosol är alldeles för abrasivt. Det löser inte heller det fundamentala problemet med oxiderna som skapar det vita i lacken, till det behövs en oxidlösare som t.ex Buffer R2000 från Smartab innan man vaxar eller lackskyddar. De få hundradels millimetrarna lack som ligger på bilen tycker jag man i största möjligaste mån att man skall behålla kvar på bilen och inte riva av med ett så grovt medel som Autosol.
Att ge den rekommendationen, vilket permanent kan skada lacken, även med dubbelhuvudmaskin tycker jag är värt ett utropstecken...

/Thomas
av Hemulen
Du kan la fan ette använda Autosol på lacken.." Kan sägas på olika sätt och tonläge,även ansiktsuttryck spelar roll. Bara tänkte på det,ser att många använder utropstecken,kan liksom vara det lilla som gör det om du förstår vad jag menar.Vad mig själv anbelangar rinner det av "likt vatten rinner av en gås". :D . Ska nog lite till om man ska köra genom lacken med Autosol,använder det i kombination med övriga medel jag nämnde,man får testa på mindre yta. Medlet du nämnde låter intressant. :wink:
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]