- fre 03 jul 2009, 18:30
#301029
Tvättandets konst, från teori till praktik
För några dagar sedan hämtade jag ut ett paket från USA med bilschampo, det innehåller allt jag behöver för att vårda min bil. Schampo, tvätthandske av ull och en syntetisk torkduk.
Finns det något mer avkopplande en lugn höstdag än att bara gå ut och känna doften av höst, fylla en hink med ljummet vatten samtidigt som alla höstlöv lyser upp denna stund av lycka. För mig så är det underbart!
Det finns inget som är så enkelt och nödvändigt för att bevara sin bils värde. Lacken är det dyraste som finns på en bil, en omlackering kostar ca 25 000:- SEK. Att bevara den är en väl gjord investering.
Bilschampo vs Diskmedel
För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse.
Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt,
och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och motsatsen är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer skillnaden:
Oljebaserade tensider
Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som från smutsen att lossna från underlaget)
Den absolut vanligaste tensiden är alkyl benzene sulfonates.
Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett,
men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Vidare så ser jag gärna att de som producerar schampot har en bra arbetsmiljö. Och det har dessa produkter som tillverkas i San Diego.
Skum
Dessutom har bilschampo en viktig funktion, det ska fungera som ett smörjmedel mellan bilsvampen och lacken när du tvättar ditt fordon. En tumregel är att desto mer skum, desto mer smörjer det. Och i förlängningen bidrar det till en säker tvätt. Vill man och har möjlighet så kan en skumpistol vara till stor hjälp.
Men det ska inte lämna vita tensidrester på lacken, och i min jakt efter den perfekta lystern har jag äntligen funnit ett schampo som uppfyller alla mina kriterier.
En av grunderna är att tvätta bilen i skuggan, tvättar vi bilen i solljus så dunstar vattnet allt för fort och lämnar kalkfläckar kvar på lacken, med ett mediokert resultat som följd. Vidare så brukar jag alltid tvätta bilen uppifrån och ner, för all låta allt vatten rinna neråt, det finns olika meningar om den frågan. Men jag är väldigt bestämd på den punkten.
Det viktigt att skölja ur tvättsvampen frekvent, rena verktyg är a och o i jakten på den perfekta glansen. Och tappa aldrig din svamp på marken för att använda den igen, ta en ny för säkerhets skull. Hur mycket du än sköljer kan det finnas gruskorn kvar i den.
Torkning
Som ung använde jag min mormors handdukar, och efteråt var resultatet allt annat än tilfredställande. Lacken var helt förstörd, det jag inte visste då var att bomullshanddukar har en bindväv av polyester. Flätas dessa slitna polyestertrådar tillsammans blir det samma betingelser som stålull. Därför är det så viktigt att använda ett sämskinn, men dessa är energikrävande för miljön, möglar lätt och är inte min favorit. Därför föredrar jag denna blå torkduk. Men det är en smaksak. Men kolla alltid upp att torkduken är tillverkad för att just sämska av din bils vatten.
Kör försiktigt och vårda era bilar med ömhet
( Artikeln hämtad från http://www.bilvardsforum.se )
För några dagar sedan hämtade jag ut ett paket från USA med bilschampo, det innehåller allt jag behöver för att vårda min bil. Schampo, tvätthandske av ull och en syntetisk torkduk.
Finns det något mer avkopplande en lugn höstdag än att bara gå ut och känna doften av höst, fylla en hink med ljummet vatten samtidigt som alla höstlöv lyser upp denna stund av lycka. För mig så är det underbart!
Det finns inget som är så enkelt och nödvändigt för att bevara sin bils värde. Lacken är det dyraste som finns på en bil, en omlackering kostar ca 25 000:- SEK. Att bevara den är en väl gjord investering.
Bilschampo vs Diskmedel
För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse.
Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt,
och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och motsatsen är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer skillnaden:
Oljebaserade tensider
Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som från smutsen att lossna från underlaget)
Den absolut vanligaste tensiden är alkyl benzene sulfonates.
Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett,
men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Vidare så ser jag gärna att de som producerar schampot har en bra arbetsmiljö. Och det har dessa produkter som tillverkas i San Diego.
Skum
Dessutom har bilschampo en viktig funktion, det ska fungera som ett smörjmedel mellan bilsvampen och lacken när du tvättar ditt fordon. En tumregel är att desto mer skum, desto mer smörjer det. Och i förlängningen bidrar det till en säker tvätt. Vill man och har möjlighet så kan en skumpistol vara till stor hjälp.
Men det ska inte lämna vita tensidrester på lacken, och i min jakt efter den perfekta lystern har jag äntligen funnit ett schampo som uppfyller alla mina kriterier.
En av grunderna är att tvätta bilen i skuggan, tvättar vi bilen i solljus så dunstar vattnet allt för fort och lämnar kalkfläckar kvar på lacken, med ett mediokert resultat som följd. Vidare så brukar jag alltid tvätta bilen uppifrån och ner, för all låta allt vatten rinna neråt, det finns olika meningar om den frågan. Men jag är väldigt bestämd på den punkten.
Det viktigt att skölja ur tvättsvampen frekvent, rena verktyg är a och o i jakten på den perfekta glansen. Och tappa aldrig din svamp på marken för att använda den igen, ta en ny för säkerhets skull. Hur mycket du än sköljer kan det finnas gruskorn kvar i den.
Torkning
Som ung använde jag min mormors handdukar, och efteråt var resultatet allt annat än tilfredställande. Lacken var helt förstörd, det jag inte visste då var att bomullshanddukar har en bindväv av polyester. Flätas dessa slitna polyestertrådar tillsammans blir det samma betingelser som stålull. Därför är det så viktigt att använda ett sämskinn, men dessa är energikrävande för miljön, möglar lätt och är inte min favorit. Därför föredrar jag denna blå torkduk. Men det är en smaksak. Men kolla alltid upp att torkduken är tillverkad för att just sämska av din bils vatten.
Kör försiktigt och vårda era bilar med ömhet
( Artikeln hämtad från http://www.bilvardsforum.se )