Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed2009
Hej,

Är ny medlem här, och tycker det verkar vara ett mycket bra och trevligt forum, som jag nog kommer att tillbringa mycket tid i.

Har nyligen köpt en V50 2,4 (2004) silver metallic.

Den är väldigt fin i lacken, men vill ändå vaxa den nu, för att få ett skyddande lager mot smuts. Till hösten tänkte jag lämna in den för vaxning m.m.

Vilket vax rekommenderar Ni till min bil? har vaxat några gånger förut, men är inget proffs.

Söker ett bra vax som är lätt att arbeta med och som inte lämnar efter sig fläckar/pulver som tex Turtle wax.

Undrar även om någn vet var man kan köpa inskynsskydd ( saknades ) samt stänkskydd?

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubrik.
Användarvisningsbild
av opA
swed2009 skrev:.... samt stänkskydd?
Stänkskydd kan du beställa genom Volvo / Bilia för 250 kr / paret.. beställde själv ett par i torsdags.
Användarvisningsbild
av Funk
Vaxning och polering med maskin eller bara stryka på ett skyddande lager ? Skall du bara ha ett "tillfälligt" skydd över sommaren och vill ha det blankt och lättvättat med minimal arbetsinsats så tycker jag att Ultima Paint Guard kan vara att rekommendera, det är idiotsäkert på alla sätt . Även Autorange Bananavax är enkelt och bra.
Skall det göras grundligare med maskin så kanske Trutest Quickfinish 140, Smartwax eller Autoglym Super Resin Polish kan passa. Dessa är milt polerande och går även att köra för hand, alla kan lämna rester på t.ex lister även om det inte är i närheten av att damma som Turtle vax.

Titta gärna in på http://www.bilvardsforum.se/ för fler tips.

/Thomas
Användarvisningsbild
av swed2009
Hej Thomas,

Tack för dina tips.

Ska ej köra med polermaskin, då jag ej gjort det förut. Vill lägga på ett skyddande lager som håller över sommaren, till hösten lämnar jag den till ett företag som vaxar den m.m.

Ska kika på dina tips, de låter intressant.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av swed2009
En anna fråga...

Vad är bäst för instrumentpanelen samt dörrsidorna i V50 ? vanlig vinylspray funkar inte bra.
Vad använder Ni?
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]