Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av amazon
Jag har precis köpt bilen och behöver dubbdäck inför vintern.

I Volvos instruktionsbok läser jag att de rekommenderar vinterdäck med dimensionen 195/55 R15.
Det verkar vara en ovanlig dimension (= dyrare) enlligt däckfirmorna.

Däckfirman vill i stället montera på en vanligare dimension, 185/65 R15.

Min fråga är därför: går det lika bra med185/65 R15 som med 195/55 R15?? Alltså passar färlgen utan att den går emot någonstans?

Och får hjulet plats i hjulhuset? 65 är ju lite högre än 55.

Och så: är det samma däck till Volvo s40 som till Volvo v40?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Whisky
Hej,

du får göra lite beräkningar:

Däckdiametern får inte skilja med mer än 5% (på helfordonsgodkända bilar får inte dimensionen på varken däck eller fälg skilja från det godkända, men detta kan vi strunta i nu)

höjden på däcket anges ju som procent av bredden, således är däckhjöden för ett 195/55-däck 195mmx0.55=107.25mm
däckhöjden för ett 185/65-däck är 185mmx0,65=120,25mm

En 15" fälg är 15x25,4= 381mm i diameter.

Således är däckdimetern för ett 195/55-hjul 381+(2x107,25)=595,5mm
och för ett 185/65-hjul blir det 381+(2x120,25)=621,5mm

Diameterskillnaden på hjulen blir alltså 26mm.

Resultatet blir alltså att diameterskillnaden ligger inom 5% marginalen, 4,2% (Max övre diameter får vara 625,3mm = +5%). Med andra ord ska det gå fint regelmässigt sett... Platsmässigt får du alltså en radieskillnad från navet med 13mm vilket det borde finnas plats för!

Slutligen skulle det förvåna mig om det inte är samma dimensioner på s40 och v40... men jag vet inte säkert.
av amazon
Tack för ditt pedagogiska visande med siffror. Då var teorin avklarad.

Så nu till den praktiska tillämpningen.
Nu undrar jag också om någon använder 185/65 -däck på R15-fälgar och att det går bra. Alltså att det inte skaver mot bromsskivor/bromsok eller går emot skärmen någonstans, t.ex. vid mycket last.

Tacksam för ytterligare svar.
av Teemu
om det tar i någonstans kan ju också bero väldigt mycket på fälgens ET. Alltså måttet på var fälgbanans centrum hamnar i förhållandet till anliggningsytan på bromsskivan. Tycker att den rekommenderade dimensionen bör passa beroende på ET. Men rekommenderar däckfirman den dimensionen är det nog lugnt - bara att se till att dom garanterar att det inte kommer att ta i någonstans.
Användarvisningsbild
av Whisky
Som Teemu klokt nog påpekar så är den enda risken att det ska ta i sidledes är att ET förändras, eftersom du inte ökar bredden på däcket. Eftersom du kör på samma fälgar är ju detta ingen risk!

Om det däremot tar i i höjdled är en annan fråga, men jag tycker marginalen borde finnas med råge.

Om ingen med din praktiskt efterfrågade erfarenhet svarar kan du ju vara lite praktisk själv... Lasta bilen tungt och kolla om du har marginal fast du skulle öka radien med någon centimeter. Gör fulla rattuslag och kolla skärmkanter och innerskärmar om samma marginal finns.
av amazon
mer än en!
Jättebra forum det här.
Tack. Jag skall lasta och prova.

Jag kör husvagn (100kg Solifer). På den Volvo 740 jag hade tidigare så satte jag in 3 gummikuddar var i de trötta bakre fjädrararna. Undrar hur man gör på en Volvo v40 -99 för att förstärka bakfjädringen?
Användarvisningsbild
av Whisky
amazon skrev: Jag kör husvagn (100kg Solifer). På den Volvo 740 jag hade tidigare så satte jag in 3 gummikuddar var i de trötta bakre fjädrararna. Undrar hur man gör på en Volvo v40 -99 för att förstärka bakfjädringen?
Bäst vore det ju om du kostade på dämpare med nivåreglering bak. Det är oslagbart det bästa du kan ha när du drar husvagn!
Tyvärr är många chassisatser med nivåreglering även sänkningssatser. Jag antar att du inte vill ha lägre markfrigång och lägre hjulhus?... Men det borde ju finnas möjlighet att bara montera nivomatdämpare med originalfjädrar/originalfjäderlängd.

Annars är ju snikmetoden om du kunde hitta hårdare/styvare fjädrar, men det kanske hämmar komforten/väghållning... och de sätter ju sig också om belastningen blir för hög.
Användarvisningsbild
av ER
amazon skrev:Tack för ditt pedagogiska visande med siffror. Då var teorin avklarad.

Så nu till den praktiska tillämpningen.
Nu undrar jag också om någon använder 185/65 -däck på R15-fälgar och att det går bra. Alltså att det inte skaver mot bromsskivor/bromsok eller går emot skärmen någonstans, t.ex. vid mycket last.

Tacksam för ytterligare svar.
Jag hadde 185/65-15 på Volvos alufälg 6,5x15" Stellar på gammla S40:n (fas 1:a)
Var inga problem alls då den inte var sänkt. Det var tight bak men det gick och det var inga bekymmer med skruvskallarna till skärmbreddarna heller eller fullt nerfjädrat bak. Är bilen sänkt så är 195/55-15 att föredra eller 185/65-14 som instruktionsboken tycker till tidiga bilar.
av Kojje
Är bilen sänkt så är 195/55-15 att föredra eller 185/65-14 som instruktionsboken tycker till tidiga bilar.
Det går inte att ha 14" fälgar på en 2.0T på 98 års modell och senare bromsarna är större och bromsoken får ej plats i en 14" fälg som sagt funkar 185/65-15 bra om bilen ej är sänkt är den det får man ta 195/55-15 för att vara säker på att det inte skall ta i.
Fick för övrigt med just 185/55-15 när jag köpte min bil hos volvos egen försäljning som enbart är för volvoanställda det var en tjänstebil tidigare :wink:

Titta in på http://www.x40nordic.com en klubb för S/V40 samt S40N och V50 med eller utan turbo dom har en forumsdel för icke medlemmar där man kan skriva sina frågor :D
Användarvisningsbild
av ER
Kojje skrev:
Är bilen sänkt så är 195/55-15 att föredra eller 185/65-14 som instruktionsboken tycker till tidiga bilar.
Det går inte att ha 14" fälgar på en 2.0T på 98 års modell och senare bromsarna är större och bromsoken får ej plats i en 14" fälg som sagt funkar 185/65-15 bra om bilen ej är sänkt är den det får man ta 195/55-15 för att vara säker på att det inte skall ta i.
Fick för övrigt med just 185/55-15 när jag köpte min bil hos volvos egen försäljning som enbart är för volvoanställda det var en tjänstebil tidigare :wink:

Titta in på http://www.x40nordic.com en klubb för S/V40 samt S40N och V50 med eller utan turbo dom har en forumsdel för icke medlemmar där man kan skriva sina frågor :D
Precis, det är bara på tidigare sugisar som 14" funkar pga mindre bromsskivor. Dock hade jag en instruktionsbok till en -98 i min -97:a så bytet var där i krokarna. Det var också därför jag skrev som jag gjorde med två alt. däckdim.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?