Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
De första två månaderna så är det bara att använda högtryck och spola ordentligt, följ efter med handtvätt med ny svamp varje gång. Kanske ett lättarbetat vanligt vax kan vara på sin plats
Efter sommaren så gör du en grundligare rengörning med milt polerande rengörning och ett bra vax/lackskydd för att skydda inför vintern.

Ett litet tips är väl att tvätta dörröppningar och kanter vid huv och bagage samtidigt som resten av bilen, då hinner det aldrig byggas upp smutslagret som skiljer ut en välvårdad bil mot en som bara är tvättad...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kommer få massor med förslag,

Jag har just hämtat ut en XC70 och den blir bara avspolad och därefter tvättad med ljummet vatten när jag är 100% på att det inte finns några sandkorn på bilen.

Skulle aldrig komma på att polera bilen innan vintern, bara ett vaxlager sent i höst innan salt och dubbdäck dyker upp. Sen kanske den får en polering till våren inför vaxningen.
Användarvisningsbild
av Funk
volvo51 skrev:Är det inte bara tvätt med ljummet vatten som gäller vid ny bil? Vax och dyl. efter 6 mån?
Det går alldeles utmärkt att tvätta en ny bil, dock bör man inte lägga något tätt lacksskydd de första månaderna. Ett vanligt vax skadar absolut inte, lacken är som regel uthärdad då du får bilen. Den enda osäkerheten är om det är bättrat eller korrigerat på fabrik sent i processen, bättringar kan efterhärda ett tag. Därför bör man för säkerhets skull vänta några månader innan men lägger ett "riktigt" lackskydd... ett vanligt vax däremot släpper igenom lösningsmedel utan problem så det är ingen fara. Dock kan man ju vara försiktig och inte lägga något med polerande effekt om man känner sig osäker.
Ett vanligt vax (varför inte Sonax Flytande) ger lite skydd mot t.ex fågelspillning och trädsav så man slipper få mer permanenta skador och har lättare att tvätta bilen.

Jag skall kanske förtydliga att med milt polerande menar jag ett vax eller lackskyd med milt rengörande effekt (t.ex Autoglym Super Resin eller Smartwax). Jag håller med B20 att någon riktig polering inte skall/eller behövs göras i onödan, så det kan gott vänta till nästa vår.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
opA skrev:Här har du en bra sida med information om hur du kan vårda din Volvo:

http://www.volvocars.com/se/tools/Owner ... fault.aspx
Jag skulle inte följa den guiden allt för hårt. Bättre att följa råden i den här tråden eller kolla runt på lite bilvårdsforum för att få tips och hjälp.
Användarvisningsbild
av opA
Stupid-Flanders skrev:
opA skrev:Här har du en bra sida med information om hur du kan vårda din Volvo:

http://www.volvocars.com/se/tools/Owner ... fault.aspx
Jag skulle inte följa den guiden allt för hårt. Bättre att följa råden i den här tråden eller kolla runt på lite bilvårdsforum för att få tips och hjälp.

Allt för hårt behöver den väl inte följas men det är väl en bra grund iallafall ? :)
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]