volvo51 skrev:Är det inte bara tvätt med ljummet vatten som gäller vid ny bil? Vax och dyl. efter 6 mån?
Det går alldeles utmärkt att tvätta en ny bil, dock bör man inte lägga något tätt lacksskydd de första månaderna. Ett vanligt vax skadar absolut inte, lacken är som regel uthärdad då du får bilen. Den enda osäkerheten är om det är bättrat eller korrigerat på fabrik sent i processen, bättringar kan efterhärda ett tag. Därför bör man för säkerhets skull vänta några månader innan men lägger ett "riktigt" lackskydd... ett vanligt vax däremot släpper igenom lösningsmedel utan problem så det är ingen fara. Dock kan man ju vara försiktig och inte lägga något med polerande effekt om man känner sig osäker.
Ett vanligt vax (varför inte Sonax Flytande) ger lite skydd mot t.ex fågelspillning och trädsav så man slipper få mer permanenta skador och har lättare att tvätta bilen.
Jag skall kanske förtydliga att med milt polerande menar jag ett vax eller lackskyd med milt rengörande effekt (t.ex Autoglym Super Resin eller Smartwax). Jag håller med B20 att någon riktig polering inte skall/eller behövs göras i onödan, så det kan gott vänta till nästa vår.
/Thomas