Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har alu.fälgar med en bred polerad kant som är klarlackad. Nu är det så att klarlacken har oxiderat och delvis släppt.
Har nu provat på en fälg att slipa bort klarlacken helt, vilket hästjobb.
Tanken är att sedan polera kanten med ex. vis Autosol och sedan lägga på några lager fälgvax.
Har sett att AutoSmart bl.a har ett fälgvax av spraytyp.
Är det något att ha?
Några andra tips.
av J.F.S
Tomas88 skrev:Är det vax på sprayflaska du menar då?
För annars behöver du inget speciellt vax till fälgar.
Vissa fälgar gillar inte petroleumbaserade vaxer (vad jag har läst mig till) så lite försiktig kanske man ska vara med vilket vax man använder.
Jag har själv inte lyckats sabba fälgar med vax och heller inte hört om någon som gjort det men har läst upprepade gånger att vissa lacker på fälgar kan anta en mjölikaktig färg om man använder petroluembaserat vax.
av Mackansglt
Uppdatering:
Jag slipade bort klarlacken för hand på mina fyra alu. fälgar. Vilket himla häst jobb.
Tog säkert ca. 4 timmar/fälg. Använde mig av slippapper med med 180 och 240 korn.
Provade med finare papper i början men det hände absolut ingenting. Resultatet blev väl så där. Det finns ju div. repor kvar.
Polerade lite lätt med autosol för hand. Hade ingen bra maskin eller trissa för detta.
Har sedan lagt på ca. två lager fälgvax, köpte Autosmart från Class Ohlsson. Ytan blev i alla fall väldig slät och fin med vaxet. Bör nog vara ganska lätt tvättad.

Får väl se om jag har kvar bilen och fälgarna i vinter, då får man väl köra lite mer finslipning
och polering.

Tips på bra polermedel och trissor som man kan använda till polering av fälgar.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]