Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag funderar lite på vilket som är det bästa medlet att ta bort de inte allt för härliga asfaltsfläckarna på bilen.
Jag har total allergi mot dessa :-) och provat diverse olika metoder att på enklet sätt få rent.

Vanlig avfettning o svamp, funkar sådär.
"Asfalts" - borttagning o svamp,, lite bättre.
Lack rengöring,, ja men det blir ett himla gnuggande, och det känns som att man måste polera "hårt" för att få bort alla prickar.

Här om dagen provade jag att ta lite Sonax flytande hårdvax, det löste upp skiten väldigt lätt.
Kan detta blir fel? Det ser ut som att all skit fastnar i trasan och om man lägger på vax ännu en gång så ser det ut att bli rent och fint.
Frågan är detta en bra metod eller finns det risk att man "stänger in skiten".

Synpunkter utav mer erfarana?

// lars
Har inte provat Sanesolv, men hört bra om det.. Jag brukar personligen köra antingen Smartabs Power som finns för vanliga konsumenter, bl.a hos ClasOhlson, eller ett medel som heter MAC prickbort som jag har för mig finns hos bl.a Mekonomen.

Att Sonaxvaxet löser asfalt är inte så konstigt så det innehåller ett petroleumbaserat lösningsmedel, vilket är ungefär samma som en enkel kallavfettning. Dock blir det både dyrt och jobbigt att göra på det sättet...

Leta upp en sval tvätthall, spraya på Power och vänta gärna 10-15 minuter så kommer det att göra under. högtryck efteråt och sedan gärna HD-grön eller annan alkalisk avfettning som får ligga 5 minuter. Skölj igen.
Det kan sitta någon enstaka prick efteråt, men lite Power på en svamp så är det borta..

Efter en sådan rengörning så har du garanterat lika lite vax som asfalt på bilen så det är bara att börja polera och vaxa direkt efter torkning.. :wink:

/Thomas

OBS, det är inga medel man lägger på utomhus varma soliga dagar då det torkar in ganska lätt, och kan då ge fläckar !
Tycker ändå att du ska försöka få tag på sanesolv extra samt HD-grön och sedan vaxar upp bilen igen. Du får en betydligt bättre och renare yta som smuts och annat får svårare att fästa på.
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]