Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av CHSC
Har beställt en ny V70 och funderar på att lämna in bilen på ditec eller Mr. Cap eller något liknande när jag får den.
Är det värt pengarna, kan man få problem?
Finns det någon bra firma i eller runt Malmö som ni kan rekommendera?
av jhenrikj
Ditec lämnar ju ganska omfattande garantier så jag har svårt att se var problemen skulle dyka upp. har själv behandlat min för 2 veckor sen hos Ditec och är otroligt nöjd. Har väldigt trång i garaget och nu blir det iallafall inga fler smårepor när man går emot bilen (har solid lack). Ska tvätta bilen för första gången sedan behandlingen i morgon eller i kväll och då lär man förhoppningsvis märka att det var värt pengarna.
Användarvisningsbild
av wendtan
En ditec behandlad bil repas inte mindre lätt än en bil utan ditec behandling. Det är inget trolleri de sysslar med, de är en flerstegs lack konservering.
Med en lackkonserverad yta så får du en hal yta som smuts inte fäster lika lätt på. Du får helt enkelt en lätt tvättad bil då skiten inte biter i på samma sätt.
Du får exakt samma effekt med en nyvaxad bil, den stora skillnaden är hållbarheten. Ett vanligt vax är i princip helt borta efter 3-4 månader med vanlig tvätt. En lackkonsvering håller iregel 12-18 månader.
av jhenrikj
wendtan skrev:En ditec behandlad bil repas inte mindre lätt än en bil utan ditec behandling. Det är inget trolleri de sysslar med, de är en flerstegs lack konservering.
Med en lackkonserverad yta så får du en hal yta som smuts inte fäster lika lätt på. Du får helt enkelt en lätt tvättad bil då skiten inte biter i på samma sätt.
Du får exakt samma effekt med en nyvaxad bil, den stora skillnaden är hållbarheten. Ett vanligt vax är i princip helt borta efter 3-4 månader med vanlig tvätt. En lackkonsvering håller iregel 12-18 månader.
Du har givetvis din egen tro, men så här säger ditec
Hur fungerar en Ditec-behandling?

En Ditec-behandling är en process som består av rengöring och försegling. Lacken poleras och rengörs mycket noggrant i flera steg. Därefter läggs en aktivator och en härdare på den rengjorda ytan. Dessa bildar en förening som förseglar lacken porer så att glansen bibehålls under en lång period. I processen förstärks lacken ca: 45% och står därigenom emot fler påfrestningar.
Användarvisningsbild
av Funk
Ditec är fulla av skit i det avseendet, jag tror knappast dom kan visa upp något som helst vetenskapligt godtagbart bevis som backar upp det påståendet..

Både Ditec om MrCap kan vara bra, det beror på vem som polerar... resultatet är inte bättre än den individ som sköter maskinerna och kemikalierna är inte heller unika. Tyvärr tycker jag inte att dom är prisvärda ens om du får tag på någon i kedjan som kan polera, utan skulle hellre leta upp en mindre rekondverkstad med gott rykte.

/Thomas
Användarvisningsbild
av wendtan
Du är välkommen att tro på vad ditec skriver, de är så de som har anläggningarna blir rika :wink:
av jhenrikj
wendtan skrev:Du är välkommen att tro på vad ditec skriver, de är så de som har anläggningarna blir rika :wink:
Vet bara hur det funkat på min bil. På en vecka hade jag flera små repor i bakdörren på vänster sida som blivit när man klivit ur bilen i garaget och tvingats trycka sig mot bilen för att slingra sig ut (att det är idiotiskt att bygga garage som är 2,60 breda är en helt annan sak, det är min hyresvärds fel), med Ditec har det inte blivit en enda repa.

Ditecbehandlingen gör ju att du får en tunn hinna av härdad plast (polymer) utanpå lacken. Har man en solidlack som alltså inte är klarlackad utanpå så gör denna plasthinna jättestor skillnad, har man däremot metallic så gör den i princip ingen skillnad alls.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har heft Ditec på en tidigare bil, och dom repas precis lika lätt. Däremot så får man mindre repor om bilen är ren i de situationer du beskriver, och eftersom den blir mer lättvättad så hjälper det till.

/Thomas
av Lövet
jhenrikj skrev: Ditecbehandlingen gör ju att du får en tunn hinna av härdad plast (polymer) utanpå lacken. Har man en solidlack som alltså inte är klarlackad utanpå så gör denna plasthinna jättestor skillnad, har man däremot metallic så gör den i princip ingen skillnad alls.
Lacker utan klarlack har ju inte funnits sedan mitten av 90-talet ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:
jhenrikj skrev: Ditecbehandlingen gör ju att du får en tunn hinna av härdad plast (polymer) utanpå lacken. Har man en solidlack som alltså inte är klarlackad utanpå så gör denna plasthinna jättestor skillnad, har man däremot metallic så gör den i princip ingen skillnad alls.
Lacker utan klarlack har ju inte funnits sedan mitten av 90-talet ?:-/
Jodå det finns solida utan klarlack senare än så , och det finns visst än idag. I länder utanför Europa är det väl fortfarande OK att t.o.m använda lösningsmedelsbaserat.

/Thomas
Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]

Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]