Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Hejsan!

skrev tidigare en tråd angående vad ni forumfolk körde med för däck. Nu tror jag att jag har hittat vad som ska monteras på min bil, v70n 2.4t - 03 . Lutar mot att det blir ngt av dessa 2 däck i 16"

Nu till mina funderingar. Ngn av er som kör på hakka z lr hakka v idag och som kan berätta om era erfarenheter av dessa däck?
Jag hittade ett test där Nokian hakka Z fick ett väldigt bra resultat på både vattenplaning och torr väg samt rullmotstånd. Ringde min lokala däckfirma och han rekomenderade hakka v då han antydde att det var i det närmaste samma däck. nu var det också det enda däcket han hade hemma av de 2 så jag tänkte höra med er ifall ni vet ngt mera om denna saken?

I min förra tråd blev jag rekomenderad contact 2 däck men rullmotståndet var inte lika bra som nokians hakka z, samma sak med greppet under våt körning.

kom gärna med synpunkter vad ni tycker om dessa däck.

Tacksam för alla svar//Xo
av Seafront
Har nu Hakka V och uppskattar dem. Bilen ligger stabilt på vägen och bullret från däcken tycker jag ligger på en normal nivå. Vet inte hur snabbt de slits ner, jag har bara kört drygt 400 mil med dem.

Hade tidigare Pirelli 6000 som bullrade väldigt mycket jmf med Hakka V. En sak som jag noterade var att bränsleförbrukningen ökade med Hakka V, från 0.68 till 0.74 l/mil när jag ligger i 110 km/h med farthållaren. Så rullmotståndet är inte så bra när det gäller Hakka V…
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har läst lite på nokians hemsida och hakka Z verkar vara ett modernare däck, bra grepp oavsett temperatur.
Hakka V, ett däck för höga hastigheter.

Båda två är testvinnare i Vi-bilägares test
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag har slitit ut en hel omgång Nokian V. Samma sak som Hakka V, men anpassat för internetförsäljning.

Mitt omdömme:
Det bästa däcket jag har köpt. Är supernöjd med dom. Om det blev aktuellt så skulle jag lätt köpa dom igen. Slitstarkt, räckte en och en halv sommar för mig, och det säger inte lite! Tyst. Bra grepp. Beter sig som man kan förvänta sig av ett däck.
av Xotica
eccy243 skrev:Jag har slitit ut en hel omgång Nokian V. Samma sak som Hakka V, men anpassat för internetförsäljning.

Mitt omdömme:
Det bästa däcket jag har köpt. Är supernöjd med dom. Om det blev aktuellt så skulle jag lätt köpa dom igen. Slitstarkt, räckte en och en halv sommar för mig, och det säger inte lite! Tyst. Bra grepp. Beter sig som man kan förvänta sig av ett däck.
Hejsan!

En och en halv sommar.... hur menar du då att det är slitstarkt ?
Inte hittat ngt om ungefärliga mil man kan köra på vare sig hakka z lr hakka v så berätta gärna vad du menar.

NI andra, fortsätt gärna besvara denna tråd då jag värdesätter era tips massor =)

//Xo
Användarvisningsbild
av eccy243
Kan bara sammanfatta så här: Jag är inte snäll mot mina däck. Jag hade nog klarat två hela somrar, men det var bilen som gav upp först.

Min körning består av uteslutande fullgas-accelrationer. Höga hastigheter. Svarvar av några millimeter vid väl valda tillfällen. :lol: Hård körning allmänt. Mina däck lever inte ett lätt liv. :twisted:
av Xotica
eccy243 skrev:Kan bara sammanfatta så här: Jag är inte snäll mot mina däck. Jag hade nog klarat två hela somrar, men det var bilen som gav upp först.

Min körning består av uteslutande fullgas-accelrationer. Höga hastigheter. Svarvar av några millimeter vid väl valda tillfällen. :lol: Hård körning allmänt. Mina däck lever inte ett lätt liv. :twisted:
hehe oki =)
då förstår jag vad du menade med det du skrev =)

Ni andra, fortsätt gärna skriva om era däck/erfarenheter ..

tacksam för allt //Xo
av jumu01
~Kalle~ skrev:Har läst lite på nokians hemsida och hakka Z verkar vara ett modernare däck, bra grepp oavsett temperatur.

Tycker att det var lite märkvärdigt att Nokian tog hem seger när man tittade på de olika momenten som prövades i testen.
Trots att Conti tog hem fler segrar än Nokian så vann Nokian????? I momenten vattenplaning i kurva :shock: och bromsförmåga på torr väg så fick däcket 4 plats :shock: och Conti sämsta placering då dom inte vann momentet var 3:a.
Men som vanligt placerades sig Conti högt i listan, saknade några däckmärken i denna test!

För mig är vattenplaning i kurva ett viktigt moment där segrade Conti!!

Jag skulle dock välja Continental för Nokiandäcken!
av Xotica
jumu01 skrev:
~Kalle~ skrev:Har läst lite på nokians hemsida och hakka Z verkar vara ett modernare däck, bra grepp oavsett temperatur.

Tycker att det var lite märkvärdigt att Nokian tog hem seger när man tittade på de olika momenten som prövades i testen.
Trots att Conti tog hem fler segrar än Nokian så vann Nokian????? I momenten vattenplaning i kurva :shock: och bromsförmåga på torr väg så fick däcket 4 plats :shock: och Conti sämsta placering då dom inte vann momentet var 3:a.
Men som vanligt placerades sig Conti högt i listan, saknade några däckmärken i denna test!

För mig är vattenplaning i kurva ett viktigt moment där segrade Conti!!

Jag skulle dock välja Continental för Nokiandäcken!
Verkar som om Conti och Nokian klarar kurvgreppet lika bra iaf enligt vi bilägare, verkar som om momentet att bromsa i väta samt att det är snabbast och bäst att hantera.

Hittade detta på vi bilägare
Nokian Hakka Z
BÄST I TEST
+ Starkt i väta, lättrullande.
-
Pris: 1 337 kr/däck
Kommentar: Nokian klarar vattenplaning rakt fram näst bäst, klarar vattenplaning i kurva bra. Det bromsar effektivast i väta och har tillsammans med Continental bäst kurvgrepp, är snabbast och bäst att hantera. I övriga testmoment hamnar Nokian oftast trea. I fråga om rullmotstånd är Nokian tvåa. Ett mycket effektivt och säkert sommardäck, särskilt i väta. Sammantaget bedömer vi Nokian som testets bästa däck.

Continental PremiumContact 2
BRA KÖP
+ Mycket bra både på torr och våt väg.
-
Pris: 1 420 kr/däck
Kommentar: Continental hör till de bästa när det gäller prestanda på våt och torr asfalt. Bra våtgrepp är Continentals varumärke. PC 2 beter sig konsekvent och stabilt när vi provocerar det hårt på våta underlag. Egenskaperna på torr väg är också i topp. Det bromsar ytterst effektivt och ger snabba varv beroende på bra grepp och lätthanterlighet också på torr väg. Rullmotståndet är däremot inte i klass med de två bästa konkurrenterna. Betyget på komfort och buller är medelbra.

Ngn som läst testet och kan fylla i vars dessa 2 däck vinner/förlorar mot varandra mera utförligt?

tacksam för ditt inlägg Jumu , skulle du kunna fylla i vars de vinner förlorar mot varandra ?

//Xo
av Xotica
Senare idag kommer jag hämta mina nya sommardäck som då är monterade och balanserade.. bara att monteras fast på bilen=)

Blev Nokian Hakka Z så ni som vill veta mer om mina erfarenheter av dessa däck kan fortsätta skriva i denna tråden så ska jag svara så gott det går =)
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]