Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Hej alla sör och norrlänningar!

Ni i södra Sverige har ju de flesta bytt från vinterdäck till sommardäck.

Idag var det iallafall dags för mig.
Det som gör mig så inni h-e förbannad är när lättmetallfälgarna sitter klistrade som värsta "epoxilim". :-(O)
Har tidigare haft plåtfälgar vintertid och då har men inga bekymmer verkar bara uppstå med lättmetallfälgar.

Hur gör ni för att undvika att fälgarna fastnar efter en hel vinter och att dessa lätt kan tas loss?
Tips tack, vill spar på blodtrycket nästa gång!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Brukar vara extremt noga med att få bort all skit och rost mellan fälgen och skivan samt ta en gnutta alu-pasta runt navet och det brukar aldrig vara något problem. Dra hjulbultarna/muttrarna med rätt moment är också väldigt viktigt.

Vissa skiter ju fullständigt i att rengöra och momentdra men det är egentligen en självklarhet tycker man. :roll:
Användarvisningsbild
av siamthai
Tomas88 skrev:Ska du smörja navet så ta bara inte kopparpasta.
Men annars är det väl som Fluffen säger. Tyvärr drar ju däckfirmorna åt så in i he*vete oftast.
Varför inte kopparpasta? Jag brukar alltid dutta dit lite och nog lossnar fälgarna utan problem. Gör kopparpastan någon annan skada på naven?
Användarvisningsbild
av Funk
siamthai skrev:
Tomas88 skrev:Ska du smörja navet så ta bara inte kopparpasta.
Men annars är det väl som Fluffen säger. Tyvärr drar ju däckfirmorna åt så in i he*vete oftast.
Varför inte kopparpasta? Jag brukar alltid dutta dit lite och nog lossnar fälgarna utan problem. Gör kopparpastan någon annan skada på naven?
Kopparpasta kan ge korrosion på fälgarna pga att kopparen skapar galvaniska strömmar, vanligt fett i små mängder eller alupasta skall du använda..

/Thomas
av Lövet
Det är ofta man hör precis om detta. Har dock aldrig sett några bilder på vilka problem det skulle orsaka. Jämför man mängden koppar med mängden aluminium torde de galvaniska strömmarna bli små.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ärligt talat vet jag inte heller om det kan bli några stora problem av detta men om det blir korrosion av kopparpastan så är ju detta motsatt effekt
Sen så finns det ju ingen anledning att använda kopparpasta i stället för vanligt fett. För vad jag förstår är kopparpastans fördel att den tål hög värme och det blir det knappast runt navet.
Användarvisningsbild
av fxr-90
Det här att kopparpastan ger problem är att det är en ädlare metall..Leder värme och ström bättre..Har nå´t med molekyl-vandring att göra.Men det finns ju aluminium-pasta som funkar bra..
Användarvisningsbild
av Funk
Jag sett bubblor fyllda med oxid på fälgar som normalt räknas som hållbara, på ställen som inte direkt är utsatta för slitage...där koppparfett användts.
I andra sammanhang så har jag sett experiment med en gammal kopparfemöring som frätt hål i botten på en aluminiumbåt och trimplan i rostfritt som trillat av pga att mässingsbultarna som använts i princip försvunnit. Visserligen är havsmiljön med mycket salt hela tiden mycket värre, men varför chansa..

/Thomas

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]