Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av morganman
Hej, jag har problem med att ta bort svarta märken av skor på vinylen. Vore tacksam om nån vet hur man kan få bort dom utan att bleka vinylen..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har du provat sån här vinylputs som finns på bensinmackar? Det brukar fungera för mig.

/Kalle
Användarvisningsbild
av tjotto
Smartab har en speciell liten "svamp" som jag sett på rekond. Den fungerade suveränt för just detta... Vet tyvärr inte vad den heter men den var ganska hård i materialet. Prova lite försiktigt med scotchsp... vete f-n hur den stavas men jag menar den svampen man har till rengöring hemma med en liten hårdare del, vit eller grön. Detta ihop med tex textiltvätt
Användarvisningsbild
av Funk
Köp s.k mirakelsvamp från en rekondfirma t.ex Bollnäsbilvård eller en Fläcksuddare från Sonax. Detta plus lite vinylrengörning brukar göra susen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av ankman
Jag brukar använda mig av två medel på inredning och det brukar funka.
De ena är Dilutin och de är bland de starkaste man får ha på vinyl och de använder jag med vanlig tvättsvamp.
De andra är armorall matt och de läggar man på med svamp och torkar av med froté efter ett par minuter.
Många tycker att det blir flammigt med armorall men det är för att man har snålat med medel så det är bara att behandla igen och låta det dra in riktigt och torka av med froté.
Har man använt annat medel på innan gör man rätt i att torka av vinylen med Dilutin innan.
OCH gör inte detta i sol ljus.
Och har man en gammal 240 med vinyl tak blandar man ut dilutin med vatten och gnuggar in det med svamp och torkar av med froté och taket blir som nytt (om man inte har skador i taket) men tobak och lukt försvinner.
Dilutin köper man på affärn och armorall köper man på macken.

Tipsen fungerar för mig och jag delar gärna med mig.
Men det är upp till dig att avgöra om du vill följa tips som du läser.
Och det är bara ditt fel om tipsen inte fungerar

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]