Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har själv haft några bilar med ljus inredning. Är ganska noga så jag kan hålla en sån inredning i skick.
Men personligen skulle jag aldrig köpa eller beställa en ny bil med ljus inredning. Tycker det är både
snyggare och mer praktiskt med mörk eller svart inredning. Och det verkar som att många tycker likadant.

Därför följande fundering:

Hur kommer det sej att så stor del av bilarna har ljus inredning - När de flesta köpare vill ha mörk inredning?

1) Hög andel av nybilsköpare beställer bilen med ljus inredning? (Tror inte jag)

2) Hög andel av handlar-beställda bilar har ljus inredning p.g.a att handlaren beställer bilen så?

3) Hög andel av bilar helt byggda på spekulation hos fabriken får ljus inredning p.g.a designers?

4) Andra möjliga orsaker?

Fakta är iaf att de flesta köpare av begagnade bilar efterfrågar mörk inredning.
Så det är nåt som skiljer mellan nybilsförsäljning och efterfrågan på begagnade bilar :???:
  • 1) Det kan vara så i en del fall, de som vårdar bilen ömt och tycker det är snyggt beställer ljus inredning. Själv tycker jag det är exklusivare med ljus inredning.
    2) Ja det tror jag på. t.ex när nya V70 II kom ut så fanns det många bilar på lager, de flesta med stora motorer och ljusa inredningar.
    3) Det byggs enbart bilar på beställning, antingen är det försäljaren som beställer till att ha på lager, eller en kund som har beställt.
    4) -
Det sker på samma grunder som det för tillfället är oerhört trendigt med vita bilar.. trots att det är grymt jobbigt att hålla rent så gillar folk det, och köper följaktligen det..
Och som Kalle mycket riktigt skriver så byggs det i stort sett inga bilar på lager i premiumsegmentet, introduktioner undantaget, så det är helt enkelt du som har avvikande smak :) (och egentligen jag med trots att jag har ljus inrdening..)

/Thomas
Jag tror inte nybilsköpare överlag bryr sig så mkt om det är lätt att sköta, då det inte skulle säljas många nya bilar då pga dess skitmaterial.
Sen köper ju sällan folk nya bilar som en 10års investering, snarare tils det är dags at rekonda, men då byts dom in i stället:)

Själv hatar jag svarta klädslar då allt dam, smuts syns så väl, precis som med svart lack.

MVH
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är SÅ opraktiskt med ljus inredning. Jag bytte från en bil med ljus inredning i början på vintern som jag hade haft ett antal år till en med mörk.. Jag har aldrig haft en bil som har sett så skitig ut inne i bilen efter en vinter som jag har nu. ALL smuts efter vinterskor syns ju hur tydligt som helst, när jag hade min gamla bil så döljdes det klart bättre.. Men det finns andra saker som mörk klädsel är mindre känslig för, tex att jeans har en tendens att fälla ut på ljus klädel.. Det syns efter några år..
nästan alla bilar bygs till kund, ett fåtal bygs utan at vara sålda.

det är alltså tybilsköparen som väljer ljus inredning. det ser som sakt var snyggt ut när den är ren...

nuförtiden så har fabriken vänt på beställnings sättet av ljus ratt. Förr fick man ljus ratt om man tog ljus inredning, sen fick kunden aktivt beställa mörk ratt om han ville ha det (inte alla säljare som upplyser om att man kan göra detta val)

men nu så får alla bilar mörk ratt, även de med ljus inredning, sen får kunden aktivt beställa ljus ratt om han vill ha det.
Jag tycket att mörk inredning är snyggast. Helst tillsammans med träpaneler (äkta trä). Stolarna ska vara antingen mörka eller t.ex bruna! Volvo har en grymt snygg klädsel som heter Chestnut Brown.

Jag skulle kunna ha ljus, ljus klädsel, för jag är pedant. Men jag gillar mörka jeans och då är det ett HELV*** att hålla klädseln ren. I vissa fall kan det vara svårt eller nästan omöjligt att få bort....
Jag har ljus inredning och den håller sig ren för det mesta men det finns två saker som är värda att poängtera:

1. Ett ljust säte får mörka fläckar om man sätter sig i bilen med våta kläder. Dessa försvinner dock när sätet torkat. Om det ofta utsätts för väta kan det bli gråa streck/cirklar som man kan ta bort med textiltvätt.

2. En ljus instrumentpanel speglar sig i vindrutan om man kör i mörker under lyktstolpar (exempelvis i korsningar som är upplysta)

Två plus är att:

Om du torkar av en ljus inredning med svamp så syns inte skiten om vattnet råkar bli smutsigt.
En ren ljus inredning är renare än en svart dito.

//S
Jag har fabriksbeställt två bilar, min S60 och min XC60. I båda dessa valde jag ljus inredning, som jag personligen tycker är snyggare och lite lyxigare än svart.

För mig är det inga stora problem att hålla det rent. Använder "leather wipes" på stolarna kanske 1 gång i månaden eller någon gång per kvartal och allt håller sig fint.

Färgen utanpå däremot vill jag gärna ha en som inte blir skitig så snabbt. Vitt är således helt uteslutet för min del. Jag har guld/brun på mina bilar och på dem syns inte smutsen så mycket...
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser[…]

Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]