Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av durukan
Har skaffat mig 4, bra begagnade 17" R fälgar med däck som har klätt upp min v70. Däcket Durun a-one 225/45. Först tänke jag på att skaffa nya märkes däck till dom nya fälgarna, med efter en testrunda med däck som redan satt på kändes dom ganska OK. Accelaration och hård inbromsning... Har aldrig hört talas om dessa däck och kan tänka mig om att dom är billigt asiatisk shit..Eller?? Är det nån som har någon erfarenhet av Durum däck.? Enligt datummärkningen är dom tillverkade 2005 v16. Borde jag behålla dem, då det finns mycket mönster kvar på dessa wanna be tyre :D Eller köpa nya som man kan lita på??
Användarvisningsbild
av greeeken
Nja dom är ju typ 4 år gamla.
Ja hade nog köpt nya mest för att dom är smågamla.
Angående märket kan jag tyvärr inte hjälpa så mkt.
Användarvisningsbild
av camaro69
Åldern på dina däck är nog inte ett större problem. Men frågan är vad är det för gummiblandning och mönster.
Använd denna förträffliga länk och sök på däckmärket. :wink:

http://www.justfuckinggoogleit.com/
av durukan
camaro69 skrev:Åldern på dina däck är nog inte ett större problem. Men frågan är vad är det för gummiblandning och mönster.
Använd denna förträffliga länk och sök på däckmärket. :wink:

http://www.justfuckinggoogleit.com/
Trodde inte att jag behövde nämna det, men har redan gogglat på däckmärket.. Fanns inte mycket info där inte. Ähhh, jag tror det blir nya gummin :-)-)
av Lövet
~Kalle~ skrev:Vägverket rekommenderar att byta däcken när de är max 10 år
Vägverket rekommenderar så mycket knasigt.
av greenbay
Och om däcken nu känns och verkar ok, hur länge kan du köra på dem innan de är slut, kanske hela säsongen?, så kan du leta sommardäck under vintern. Verkar som att kasta pengar i sjön, byta för att de inte är "kända". T ex så har Continental en uppsjö egna "lågprismärken", men inte är de särskilt dåliga för det.
/greenbay
av durukan
greenbay skrev:Och om däcken nu känns och verkar ok, hur länge kan du köra på dem innan de är slut, kanske hela säsongen?, så kan du leta sommardäck under vintern. Verkar som att kasta pengar i sjön, byta för att de inte är "kända". T ex så har Continental en uppsjö egna "lågprismärken", men inte är de särskilt dåliga för det.
/greenbay
Förra ägaren hade inte använd dom alls, då han inte ville köra på billig däck(sa han)..D.v.s sprillans nya. Som jag nämde innan så känns dom helt ok att köra med. Anledningen till att jag var lite tveksam på dessa däck var för att jag tänker bila utomlands i sommar och då vill man ju känna trygget på att bilen är säker. Dom var tillverkade 2006 v16. Inte 2005, hade läst fel..

Samtidigt tycker jag att du har rätt. Varför kasta bort pergar i sjön...

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]