Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Idag när mina nyinköpta begagnade fälgar skulle hämtas hos däckhandlaren efter att ha fått nya däck monterade får jag (eller det var inte jag som hämtade ut dem) reda på att tre av fälgarna är ovala.
Är ju inte direkt någon rolig nyhet när man sett fram emot att få nya fälgar på bilen inför bytet till sommardäck.
Jag ska erkänna att jag inte ens kände till att det fanns en risk för att fälgar kunde bli ovala.
Hur som helst så har jag redan nu monterat fälgarna på bilen och provkört en runda.
Men jag märker ingenting. Nu var det kanske inte världens bästa väg jag provkörde på men jag testade ändå upp till 120 km/h.
Däckhandlaren hade sagt att det kommer slita däcken mer men som sagt jag har inte märkt någon obalans.

Nu är ju frågan. Ska jag fortsätta använda fälgarna? Jag ska själv höra mer med däckhandlaren men vill ändå höra med er först. Han vill ju säkert jättegärna sälja nya fälgar också.
Kan de börja slitas snett eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Nexus
hur mycket vikter sitter det på respektive fälg? ingen ny fälg är helt rund om man inte köper svindyra.
Men är de ovala kan man banka de tillrätta med en gummiklubba förutsatt man har en ballanseringsmaskin kasta upp de i och se vart det slår som värst.Jag riktade min brors fälgar som var skapligt ovala och med riktigt bra resultat. :D
ingen däckhandlare gillar begagnade fälgar eller kränga på däck köpta på annat ställe.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för svaret Grammse. Nej har tyvärr inte tillgång till en balanseringsmaskin. Banke de tillrätta med en gummiklubba :shock: Går det verkligen?
Vikter... Hmm tänkte inte på att kolla efter detta men jag tror inte det satt överdrivet mycket vikter.
Användarvisningsbild
av Ticken
Frågan är ju hur ovala dom är. Man kan ju slå dit en extra vikt eller två så vitt jag vet.
Jag hade kört vidare med dom där fälgarna och se vad som händer. Kan ju va så att dom inte käkar så mkt däck som han påstår.
Jag tycker det hela låter märkligt.. Att han ens byter däcken om det är så att fälgarna är så ovala att dom kommer käka upp däcken.
Hmm, nja. Nej. Kör vidare, det hade jag gjort.

/Turbo+

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]