Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50åkare
Någon som var något bra sommardäck till bra peng till V50?
Har idag Continental 205/50/17

Kanske någon som köpt på nätet? några bra rekomendationer uppskattas
av greenbay
Kolla på dackonline.se. Jag har inte köpt själv, har nyss bytt bil. Jobbarkompisar har däremot köpt. VIKTIGT!! Kolla upp vad det kostar att få däcken monterade så du vet vart du skall åka. En del tar 250 kr per däck, det blir 1000kr isåfall. Andra tar 50 kr för samma jobb, då gäller det bara att de har bra grejor oxå, så kolla innan, åk dit och se efter.

Greenbay
av lobbysleeper
Vad är bra peng för dig? 5000kr eller 7-8000kr? Man får oftast vad man betalar för skulle jag säga.

Jag själv siktar på Michelin Primacy HP den dagen mina är slut. De ligger väl i övre prisklassen, men bra komfort, hållbara, lågt rullmotstånd motiverar priset (egenskaper vid vått väglag är väl enda minuset)

Men Continental har ju bra däck de med, ungefär samma prisklass (ca 2000kr/st). PremiumContact 2 är bra däck.

Gummihuset har även bra priser.
Eller om du har en Euromaster verkstad i närheten brukar de ibland ge hyfsade priser inkl montering, jag köpte mina vinterdäck hos dem.

Men i slutändan beror det på vad du prioriterar för egenskaper på dina däck (komfort, prestanda, ljudnivå, slitstyrka, rullmotstånd, vattenegenskaper, pris etc). Och det är ofta svårt att få toppbetyg i alla egenskaper så man får som sagt välja "inriktning".

Teknikens värld har ett test med sommardäck från 2008. Klicka "Ladda hem", röda länken i mitten för att se PDF'en. Kommer väl fler tester på web och i tidningar nu när våren närmar sig.
av jumu01
greenbay skrev:Kolla på dackonline.se. Jag har inte köpt själv, har nyss bytt bil. Jobbarkompisar har däremot köpt. VIKTIGT!! Kolla upp vad det kostar att få däcken monterade så du vet vart du skall åka. En del tar 250 kr per däck, det blir 1000kr isåfall. Andra tar 50 kr för samma jobb, då gäller det bara att de har bra grejor oxå, så kolla innan, åk dit och se efter.

Greenbay
Håller med om att dackonline är seriöst och har snabba leveranser handlat därifrån 4 ggr.

Tänk på en sak då du söker däckverkstad som skall lägga på dina nya däck, att det finns de som inte är ett dugg rädd om dina lättmetallfälgar och skadar dem, har själv råkat ut för det (troligen har dom saknat det som skall skydda fälgarna eller varit onödvändigt hårdhänta). Se till att dom är någorlunda seriösa!
Användarvisningsbild
av marcus86
du kan få köpa däck genom mig om du vill? jag köper däcken genom mitt jobb, så du får min rabatt :D jag köper alltid mina däck från jobbet, jag brukar betala Ca: 1400kr för 4st däck av Märket Agi. ge mig 25kr per däck så monterar jag dom på fälgarna och balanserar dom :D
Användarvisningsbild
av eccy243
Falken FK-452 (1196,80 på däckonline) har jag bara hört gott om. Jag tillhör också den skaran som är mycket nöjd med däckonlines orderhantering och leveranser.

Sist jag handlade där handlade jag Nokian V 205/50 -17. Då har jag för mig att jag gav runt 1100. Dessa däck var jag mycket nöjda med. Perfekt våtgrepp, bra ljudnivå, och helt duglig slitstyrka. Det enda däcket där jag inte har behövt köpa helt nya tills nästa säsong. :D Nu verkar dock dessa ha utgått eller nåt. Men dom har Nokian Z G2 med samma mönster som "mina" V. Dessa kostar 1495,80.

EDIT: Såg nu att dom hade "mina" Nokian V. Dessa går lös på 1542,40.
Användarvisningsbild
av V50åkare
Tack för alla råd om mitt framtida däckköp.
Men vid vilket mönsterdjup skulle ni byta mot nya däck? kan även skifta beroende vilket spår man mäter i vilket mönsterdjup man får när man mäter.
av lobbysleeper
Vid 3mm i snittdjup bör man nog börja leta nya. 75% av ytan ska väl ha lagligt djup, sen kan t.ex en kant vara helt sliten utan att det är olagligt.

Men sen kanske man har tur och kommer undan med bara 2 nya däck om man trivs med modellen och "bakdäcken" fortfarande har säg 5-6mm kvar då klarar man ju minst än säsong till (för mig som kör 1500mil/år).

De här sommardäcken jag har liggandes har knappt 3mm kvar och dessa skulle jag bytt om jag skulle behövt använda dem.
Notera "slitagevarnarna", de tvärgående ribborna mellan mönstrena, dessa har lagliga 1,6mm höjd, alltså minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck.

Bild
Användarvisningsbild
av falcon
På Gummihuset.se har jag köpt både lösa däck och kompletta paket till bra priser, jag har för mig att dom har avtal med firmor som sköter montering/balansering.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]