Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Står i beställartagen inför sommaren. Efter noga övervägande så har jag beslutat mig för att kassera mina Michelinsulor med 3.5-4mm kvar redan innan sässongen börjar då det ändå inte finns en chans att jag vill kör med dem hela sommaren.

Min filosofi vad gäller däck har alltid varit att vinterdäck snålar jag inte på utan där köper jag bästa möjliga, men sommardäck... På sommaren är det enklare att slå av på takten om det börjar regna så där har jag alltid köpt lite billigare däck.

Mitt val inför sommaren står därför främst mellan

Star Performer UHP 721kr

Falken ZIEX ZE-912 903kr

Det skiljer alltså 730kr mellan dessa för en uppsättning. En knapp fulltank.

Star performer har lite sämre betyg i väta, men som sagt hur mycket märker jag av en sådan sak när jag slitit bort en 3-4mm? I övrigt så matchar det de dyrare märkesdäckena rätt så skapligt.

Falken har betyg i samtliga moment som matchar eller slår de dyrare märkesdäcken, dock brukar Falken vara lite svårbalanserade men då jag balanserar själv så får jag väl leva med det.

Vad tycker ni? Är det värt pengarna att gå upp på det dyrare däcket? Eller är båda två så pass kassa att jag ska välja någonting annat?

När jag köpte ena 9-5an i somras så satt det f.ö. ett par slitna friktionsdäck på som jag körde slut på, dessa upplevde jag aldrig som dåliga så att jag med min körstil skulle märka skillnad på de övre kanske är rätt så otroligt?

/Anders

Edit: Slänger in detta med

Kumho KU31 Finns dock inte i 215 så jag lär kliva upp till 225 isådanafall, kommer det märkas någon nämnvärd skillnad i soppaförbrukning tror ni?
Användarvisningsbild
av Brainy
mm, men jag upptäckte att jag måste ha 215/50 alternativt 225/45, hade räknat helgalet utifrån godkända storlekar :oops:. Så priset på falkendäcket steg då till 980kr och star perfomer fanns inte ens som 215/50 så isådanafall är det 225/45 för 780kr som gäller även där.

Så valet står väl nu egentligen mest emellan 215/50 falken för 980kr/st alternativt Kumho 225/45 á 825kr. Alternativt star performer 225/45 för 780kr men där känns prisskillnaden för liten för att inte Kumhodäcket ska ta hem matchen.
Så Kumho eller falken?

Kommer jag märka någon skillnad i soppaförbrukning på däckbredden?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har bara goda erfarenheter av Kumho och dessutom är det ju ett mer känt märke än vad Falken är.
En centimeters skillnad i bredd lär inte spela så stor roll på förbrukningen. :roll:
Användarvisningsbild
av eccy243
Antar att vi pratar Falken FK-452? Hade en jobbarkompis som körde på dom i 225/45 -17 på en 9-3 2,3T. Efter sommaren hade gått så hade han 5mm kvar fram och 8mm bak. Han hade absolut inget negativt att säga om dom däcken.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Måste du ha däcken nu?
Det är ju vinter ännu. De borde ju ändå ta hem nya när säsongen börjar på allvar.

Hur är det med Kleber (tror jag de heter). De ligger väl i ungefär samma prisklass?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag vill gärna ha däcken så snart som möjligt eftersom jag måste kränga på dom i Gävle.
Problemet var inte att ta hem nya, problemet var att de ville ha mer betalt när de tar hem nya.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]