Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jthuress
Som rubiken lyder undrar jag över högtryckstvätt. Således sådan man gör hemma. Är det skadligt på något sätt förutsatt att man har en bil utan stora skador i lacken som möjliggör att vatten skulle kunna pressas in under lacken. Kan man göra det varje dag nu under vintern ( så länge det håller sig på plus så klart... och ej väntas bli minus )
av sahlle
Jag ser inga som helst problem med att tvätta varje dag... förutom då som du nämnde med minus grader :) Men annars är det ju bara att köra på! Jag tvättar några ggr i veckan men inte varje dag iofs....
av jthuress
Nej, varje dag är väl överdrivet. Tvättar av min ( spolar enbart för det mesta nu ) kanske 2-3ggr/ vecka. Ville bara försäkra mig om att det inte var negativt för bilen att högtryckstvätta den ofta.
av absolutjoxs
beror på vad du har för högtryck och hur du spolar. men sålänge du inte använder typ avfettning + hötryck varje dag så ska det väl inte vara några problem.. dock tycker jag man kan låta bilen vara torr ibland också. :???:
av sssljo
jthuress skrev:Som rubiken lyder undrar jag över högtryckstvätt. Således sådan man gör hemma. Är det skadligt på något sätt förutsatt att man har en bil utan stora skador i lacken som möjliggör att vatten skulle kunna pressas in under lacken. Kan man göra det varje dag nu under vintern ( så länge det håller sig på plus så klart... och ej väntas bli minus )
Skulle tro att det som vill fastna på lacken fastnar även om du spolar av bilen varje dag med vatten, du får en så kallad trafik film. Såvida du inte spolar av direkt(inom 5-10 minuter) efter att bilen blivit utsatt för smutsen. annars är det bara ett bra grundskydd(vax) som gäller. Tvätta bilen och dra på ett lättarbetat vax en gång i veckan.

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]