Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50åkare
Jag undrar hur dagens snabbtvättar är idag och då menar jag inte endast högtryckspolning.

Blir bilen ren?
Blir det repor? (har silverfärg)
Vilken snabbtvätt ska man isåfall välja? okq8, statoil eller vad?

Brukar handtvätta men undrar om det gör stor skada på bilen om jag några gånger på ett år kör igen den i en snabbtvätt?
av sssljo
Finns inga genvägar till ren och välskött bil. dagens borstvättar går inte att jämföra med tvättar för 10 år sen. Men det finns ju alltid en risk för att tex. en sten fastnar i borstarna och då får du en eller flera repor. Om du inte har tid att köra handtvätt så kör borstlöst, för att ta bort smutsen. Sen är ju ett bra vax i grunden ett skydd.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det finns ingen GDS-tvätt i närheten? Då menar jag inte en sån på en mack utan en "ute-tvätt" där det finns en spruta för avfettning och en högtrycksspruta för allt annat. Man går igenom 4-5 olika steg, varmvatten + shampo, sen drar man fram en liten 'borste' (en väldigt mjuk borste) som man använder istället för svamp samtidigt som det helatiden rinner ut varmt vatten så det blir riktigt rent, sköljer av, lägger på snabbvax och sedan sköljer av med kalkfritt vatten med lite medel i som gör att vattnet rinner av hur lätt som helst och utan att lämna fläckar.
av boeder
XC90_Executive skrev:Det finns ingen GDS-tvätt i närheten? Då menar jag inte en sån på en mack utan en "ute-tvätt" där det finns en spruta för avfettning och en högtrycksspruta för allt annat. Man går igenom 4-5 olika steg, varmvatten + shampo, sen drar man fram en liten 'borste' (en väldigt mjuk borste) som man använder istället för svamp samtidigt som det helatiden rinner ut varmt vatten så det blir riktigt rent, sköljer av, lägger på snabbvax och sedan sköljer av med kalkfritt vatten med lite medel i som gör att vattnet rinner av hur lätt som helst och utan att lämna fläckar.
du menar den lilla borste som de flesta tvättar fälgar, trösklar och annat konstigt med, den borde om något innehålla grus & sten, jag hade då istället satsat på borst tvätt på macken, desto mindre grus & sten. Men bästa är att tvätta för hand.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
boeder skrev:du menar den lilla borste som de flesta tvättar fälgar, trösklar och annat konstigt med, den borde om något innehålla grus & sten, jag hade då istället satsat på borst tvätt på macken, desto mindre grus & sten. Men bästa är att tvätta för hand.
Fast fördelen är att du kan känna om det är ren eller ej. Kör du in till en mack så är den en chansning. När jag använder "ute-tvätten" så tar jag bara steg 1 (varmt vatten + shampo i högtryck) och steg 5 (kalkfritt vatten). För jag tvättar bilen på Ditec i vanliga fall. Tvätten ute använder jag bara för att spola av bilen.
av sssljo
XC90_Executive skrev:
boeder skrev:du menar den lilla borste som de flesta tvättar fälgar, trösklar och annat konstigt med, den borde om något innehålla grus & sten, jag hade då istället satsat på borst tvätt på macken, desto mindre grus & sten. Men bästa är att tvätta för hand.
Fast fördelen är att du kan känna om det är ren eller ej. Kör du in till en mack så är den en chansning. När jag använder "ute-tvätten" så tar jag bara steg 1 (varmt vatten + shampo i högtryck) och steg 5 (kalkfritt vatten). För jag tvättar bilen på Ditec i vanliga fall. Tvätten ute använder jag bara för att spola av bilen.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Missade att skriva om att köra med engångsvampar istället för borsten på tvätten. Finns en bra och billig firma som säljer de för 3,29 kr/st. Synd bara om du inte har en gds i närheten.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Statoils Diamanttvätt så blir bilen ordentligt ren! :wink: Kostar en del iofs..

/Kalle
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har testat shells högtrycks tvätt och inte blir bilen ren. Även med deras dyraste så blir det bara rent på ytan :(
av sssljo
Grammse skrev:jag har testat shells högtrycks tvätt och inte blir bilen ren. Även med deras dyraste så blir det bara rent på ytan :(
Förbehandlat mé en ordentlig kall avfettning? Som skrivet på tidigare trådar, minus för miljön och det tar på lacken. Så var försiktig.
Senast redigerad av 1 sssljo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Orfeous
har testat volvos högtryckstvätt utan borstar och är inte alls nöjd med resultatet.
kör jag med borstar blir det iaf ganska rent om man inte tittar på fälgarna, backspeglarnas underkant och bak på bilen :)
fuskas en hel del..

trots att jag sprutar minst en flaska "Ta bort" över hela bilen. Och de medlet är starkt som bara den.
borde egentligen ha en egen högtrycksspruta med microavfettning som de som kör lastbil brukar ha då de tvättar.
brukar bli rent på bilen då:D

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]