Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Hur är det med det egentligen, har hört att vägsaltet som finns på vägarna vintertid, "äter" på lättmetallfälgar, dvs. Att det förstör fälgarna... Någon av er som kört med alu-fälgar vintertid (helst en längre tid) och vet ifall detta är sant? Kanske stämmer fast det måste gå väldigt lång tid, jag vet inte, vi har alltid haft vinterdäcken på plåtfälg, men det är dags att köpa vinterdäck till 944:an snart, och många ställen, bl.a. Bilia brukar ha hyfsat billiga paket med 4st vinterdäck på alu-fälg, funderar på att slå till på ett sådant nämligen...

Tacksam för svar!
av Quaint
Klart det sliter men som alltid så är det ju viktigt att tvätta bilen
även vintertid. (Dock lite bökigare) :lol:
Men tror inte du märker nått på ett par nya fälgar på
en 3-års period. Då är nog trotoarkanten en större bov :)
av Teemu
för mig att jag hört talas om att det kan skillja lite på antingens fälgens ytbehandling eller lätt metal legeringen som fälgen är gjord av. Alltså skall vissa fälgar vara mer anpassade för vinter klimatet.
Som sagt bara något jag har för mig att jag hört, så det behöver inte vara så.
av Addekarlsson
Jag har kört med lm-fälg vintertid dom senate 3 åren. Dock har jag bytt bil lite nu och då, så jag ahr ju inga längre erfarenheter av samma fälg på vintern. :D

Sen har inte jag problemet med salt heller här i norrlands inland.

Men jag har sett att "slitna" fälgar inte alls mår bra av saltvägar, medans fräscha fälgar står emot riktigt bra, så länge man tvättar dom lite nu och då.

Det är mina erfarenheter/uppfattningar om lm-fälg vintertid. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, tackar så mkt för alla svar... Kanske är så att äldre lm-fälgar inte tål så mkt salt, men att nyare har något extra skydd som tål detta bättre.
av S.t.r.a.n.D
Salt, vad är det?? :lol: :lol:
Jaa, det är skiten ni har på vägarna där nere som äter upp bilen sakta men säkert.
av Teemu
du kan ju alltid lägga på ett eller ett par lager med vax på fälgarna innan säsongen. Brukar jag göra på sommarfälgarna - mycket lättare att hålla dom rena. Brukar räcka med vatten och en skvätt bilschampoo.
Användarvisningsbild
av Ramon
Teemu skrev:du kan ju alltid lägga på ett eller ett par lager med vax på fälgarna innan säsongen. Brukar jag göra på sommarfälgarna - mycket lättare att hålla dom rena. Brukar räcka med vatten och en skvätt bilschampoo.
Okej, tackar för tipset :D
av NCR
Eller så köper man en uppsättning biltema-fälgar vart 3:e eller 4:e år...(vilket jag tänker göra) :)

(Buggar databasen? Tre identiska svar där Ramon...)

Jag märkte det och tog bort det genast... Japps, antagligen är det databasen som buggade ur, för jag postade bara en gång :)
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Brainy
Du ska inte bara tänka på fälgarna utan även på bromsok och skivor, de flesta lm-fälgar täcker ju inte ok och skivor på samma sätt som en plåtfälg och då stänker smuts och salt in.
Så jag skulle rekommendera att du om du ska ha lm-fälgar köper de som täcker så mycket som möjligt.
/Anders
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]