Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Miche_kna
Ja... om man ska lacka om befintlig plastdel, hur ska man göra då?

Följande scenarium:

Takvinge i silver... fabrikslackad -> lackas om till svart.

Hur mycket arbete behöver man lägga på den med underarbete osv?

Snabba tips mottages gärna!
av Teemu
inte helt hundra där, men räcker det inte med att "matta" ner den gamla lacken lite grann med fint sandpapper. Det för att ge den nya lacken lite bättre fäst yta.
Detta är som sagt inget jag vet, men tror att något sådant behövs.
Användarvisningsbild
av Ramon
Teemu skrev:inte helt hundra där, men räcker det inte med att "matta" ner den gamla lacken lite grann med fint sandpapper. Det för att ge den nya lacken lite bättre fäst yta.
Detta är som sagt inget jag vet, men tror att något sådant behövs.
Beror lite på den nuvarande lackens skicka på vingen, är den überfin som om den är splitter ny, dvs. Inga jack, färglossningar osv. Så ska det i princip räcka med det som Teemu sa, dvs. Att slipa hela ytan med sandpapper, slipa dock inte med för grovt och slipa bara på lackytan, slipa inte i plasten för blir det en "skrovlig" yta på plasten kommer det synas genom lacken sen i slutändan! Det vill vi ju inte.

Sen när du sandpapprat hela vingen (eller ja, där det är lackat...), så torka först av vingen med en trasa så att "pulvret" eller vad man ska säga från den nedslipade lacken försvinner. Sen så är det bra ifall du tar t-röd på en trasa eller papper, och kör igenom hela vingen med det, då blir det i princip så rent det kan bli. För är det lite smutsigt osv, så kommer den nya lacken inte hålla så länge. I princip vid alla lackeringsarbeten är det viktigt med ett korrekt utfört underarbete. Men i detta fall blir underarbetet ganska minimalt, ifall skicken på den nuvarande lacken är fin så att säga.

Sen när du väl börjar lacka vingen, tänk på att lacka i flera lager, så att det blir snyggare finnish samt bättre hållbarhet. Låt torka tillräckligt antal minuter mellan du sprayar de olika skikten, en annan viktig sak är att inte vänta för länge mellan lackeringen av de olika skikten, för gör man det så påbörjar härdningsprocessen... Hur mkt man ska vänta om man skall lacka i flera lager står på din sprayflaska. Sen så kan man spraya på klarlack på lacken i slutändan ifall man vill, bli lite glansigare yta samt skyddar lacken lite mera.

Återkom gärna ifall det dyker upp ngt, samt hur resultatet blev!

Lycka till med lackeringen :wink:
av Miche_kna
Nu hade ju klåparen sålt vingen när jag skulle pröjsa den...

Men jag har hittat ett par stycken grundlackade för 2100:- + frakt på 200:-

Så det blir nog bara till att lacka... :)

Men jag får väl visa hur det blev sedan...
av Miche_kna
Ramon skrev:Sen så kan man spraya på klarlack på lacken i slutändan ifall man vill, bli lite glansigare yta samt skyddar lacken lite mera.
Funderar lite på det där med klarlack.
Bilen är ju svart... blank, inte metallic.
Ska man köra med klarlack ändå?
En del säger att man inte behöver göra det på en solid lack?
Användarvisningsbild
av Ramon
Miche_kna skrev:
Ramon skrev:Sen så kan man spraya på klarlack på lacken i slutändan ifall man vill, bli lite glansigare yta samt skyddar lacken lite mera.
Funderar lite på det där med klarlack.
Bilen är ju svart... blank, inte metallic.
Ska man köra med klarlack ändå?
En del säger att man inte behöver göra det på en solid lack?
Nej, ifall du inte har en metallic-lack så tycker jag du kan skippa klarlacken, kan se lite konsigt ut med en blank och fin vinge medan resten av bilen är matt... Så skippa klarlacken isf :wink:
av Miche_kna
Ramon skrev:Nej, ifall du inte har en metallic-lack så tycker jag du kan skippa klarlacken, kan se lite konsigt ut med en blank och fin vinge medan resten av bilen är matt... Så skippa klarlacken isf :wink:
Tack! :)

Då är det väl bara att beställa vingen, fixa färg från MECA och sedan ha tungan i rätt mun.
av T5-01
Hej!
Jag hade klarlackat vingen!
Dom solida V70N är också klarlackade.
av jonas_bjork85
En solid lack är aldrig klarlackad, men det finns även vanlig bas-lack som inte är mettalic. En solid lack blir precis lika blank som en klarlack, dock kan man uppnå en mycket snyggare lyster med en vanlig bas-lack med hjälp av flera lager klarlack.

Frågan är snarare hur seriös du tänkt vara? ska du göra det hemma själv så pratar du med din lokala bil-lackerare eller möjligtvis mekonomen om de blandar färg där. de vet säkert hur du ska göra och vilken typ av färg som ska användas på din bil med hjälp av färgkoden som finns i motorrummet (vad jag vet iaf) men det kan de kolla upp.
av T5-01
Solid = ej metallic
V70n som är solida är också klarlackade.
Bas+klarlack.
Titta i motor-rummet, matt yta för där ligger
det bara basen.

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &A[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]