Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halle
Hej, undrar om det är lätt att ta bort emblem från bakluckan själv, är dom fastklistrade eller ditskruvade på nåt konsigt sätt? Funderar på att lämna in den på Mr Cap eller nåt, nån som vet om dom kan fixa sånt medans man ändå har den inne på rekond.

/Halle
av Addekarlsson
Jag brukar använda grov fiskelina och "såga" bort emblemen på bakluckan.
Sen på med thinner eller liknande och gnugga bort allt klister som blir kvar.
Är det färgskillnader, så är det bara ta fram vaxflaskan/burken och putsa som en besatt tills det inte syns längre.
Har du solig lack, kan du gå på lite lätt med rubbing för att underlätta arbetet. Är det metallic, så rekomenderar jag inte rubbing.

Lycka till!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Crille
Själv så använde jag en vanlig hårtork och värmde upp emblemet först.
Det gick sedan att ta bort emblemen nästan helt utan att det blev några rester kvar på lacken.
Går med en varmluftspistol också men risken är att man värmer för mycket och skadar lacken.
av dante
Visst kan rekondaren göra det. Iaf fick jag det gjort igår när jag hade min inne på lackbehandling.

/D
Användarvisningsbild
av Halle
Okej, får man fråga hos vilken rekondare du var hos? Blev du nöjd osv.....har hört så mycket att det skiljer mellan olika? Svårt att bestämma sig för vem man ska lämna in hos.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vi brukar använda en spackelspade att skära med. Sen en gummiskiva som man sätter i borrmaskinen för att få bort resterna, dekalstripper tror jag det heter.
Rubbing är ingen fara på metalliclack, det är alltid klarlack på den.
av dante
Jag var hos Ditec-center i Sisjön, Gbg. Jo det syntes ingenting efter emblemen. De använde högtryckstvätt för att lossa dem (och sedan nåt rengöringsmedel för limmet antar jag). Lackbehandlingen blev jag också väldigt nöjd med. Vi får se hur länge det håller...

/D
Användarvisningsbild
av 240power
Jag tog bort mina emblem med en spackelspade och tog bort limet med förtuning inte thinner eftersom thinner tar bort lacken det gör inte förtuning lita på mej
Användarvisningsbild
av Sparkz
Förtunning - svenska
Thinner - engelska

Samma sak.
av jonas_bjork85
Det finns hur många olika Thinner som helst, all thinner går inte att använda som förtunning, beror på färgen och vad den ska tunnas ut med. Sk tvätt-thinner är för starkt för att användas som förtunning, och den är inte att rekomendera på ngn lack, för den är som sagt väldigt stark. Om man vill plocka bort emblem så är helt klart en plastskrapa bäst och sedan gå på med gummiskivan som nämns nedan. Efter det kanske det finns några rester kvar isf kan siliconanferner användas, den är kanon i det läget.

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &A[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]