Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Undrar om någon vet vad det kostar att lackera om en bil, skulle gälla en 944:a (visst beror det på färg och metallic lr inte, men skriva det ni vet, helst vad det kostar att ha matt-färg samt metallic)? Alltså hos en lackerare. Sen så undrar jag vad som lackas, dvs. Lackas bara utsidan på bilen, lackas alla synliga delar, dvs. Utsida, insida vid dörrar, balkar, motorrum eller HELA bilen?

Sen så undrar jag vad det kostar om man skulle lacka om en bil själv? Ifall man lackerar om den själv, vilken lackeringsmetod ger bäst resultat? Kan man få skitbra yta/glans osv. Ifall man lackar med sån där färgpistol som kopplas på en kompressor?

Tacksam för svar.
av S.t.r.a.n.D
Skulle inte tro att dom lackar HELA bilen eftersom det medför nedplockning av det mesta bl.a motorn är ju ganska ivägen när man ska lacka där.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoForLife skrev:Skulle inte tro att dom lackar HELA bilen eftersom det medför nedplockning av det mesta bl.a motorn är ju ganska ivägen när man ska lacka där.
Japp, har du rätt i, tänkte också på det, men blev lite osäker för det blir ju lite konstigt ifall man t.ex. Har en svartlackerad bil och öppnar huven så är det rött... Fast å andra sidan kan det bli snyggt oxå :) Men japp, som du säger så är det mindre sannolikt.
av Quaint
Min bror lackade om en gammal OPEL rekord för ett par år sedan.
HUuuuu Opel... ja ja iaf...

Han plckade bort det mesta själv. handtag lister mm. Slipade den värsta rosten.

Sedan hostade han upp 12000.- och fick ut en snygg blåmetallic bil.

Sålde den nått halvår senare så vet inte hur bra det håll.

Men som sagt lack innanför dörrar är ett tips. ser lite bättre ut.
av S.t.r.a.n.D
Jaa, alltså innanför dörrarna och sånt ska det ju lackas annars ser det förjävligt ut om du öppnar dörren så är det rött där på en svart bil.
Användarvisningsbild
av Ramon
Tackar för alla svar hittills :D
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag kan inte detta ämne riktigt, men kollade med min polare som fått sin 855 R helt omlackad.

På den firman betalade han 30.000:- för hela bilen, och då va kjolpaketet nerplockad o allt därtill.
Allt va då lackat, inne på balkar och stolpar, innanför på dörrarna och det som vi "Svenssons" kan se.

Lägg då märke till att detta var en metallic, med 3 lager klarlack på.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoBengan skrev:Jag kan inte detta ämne riktigt, men kollade med min polare som fått sin 855 R helt omlackad.

På den firman betalade han 30.000:- för hela bilen, och då va kjolpaketet nerplockad o allt därtill.
Allt va då lackat, inne på balkar och stolpar, innanför på dörrarna och det som vi "Svenssons" kan se.

Lägg då märke till att detta var en metallic, med 3 lager klarlack på.
Ok, tackar för svaret.
av jonas_bjork85
Hej! en hel lackering på en bil ligger på minst 15ooo på firma. Jag kan göra det för 10ooo inkl material, bas/solidkulör-upp till dig. Kan sen oxå säga att du förmodligen inte ska ge dig på att lacka en bil utan isf börja med mindre grejer om du är intresserad.

maila mig om du är intresserad så får du mitt nummer isf.

//Jonas
av Quaint
Ett annat tips är roller..

Hade en gamal Fiat 131 supermirafior för 10 år sen.
Tvätta med diskmedel och sen på med mattsvart färg med roller.

Blev kanon...Höll dock bara 1år :D (:lol:)
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]