Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Johan-1971
#13621
Har en ny Volvo och önskar tips angående rostskyddsbehandling (underrede) och eventuell lackbehandling. Tänkte nog ha den här bilen ett tag, och vill gärna gardera mig så bra som möjligt redan från början.

Enligt Volvo-säljaren är allt redan gjort, och inget mer behövs göras,
men vad annars skulle en säljare kunna säga?

Vad bör man göra med en ny bil om man vill vara noggrann?
Användarvisningsbild
av Ramon
#13622
Välkommen till forumet Johan-1971 :D

Någon rostskyddsbehandling är inte nödvändig på en ny bil, då den ju har behandlats grundligt från fabrik. Ifall jag inte minns fel, så säger Volvo att man bör rostskyddsbehandla underredet först när bilen är ca 8år gammal. Sen så ska man ju sköta om bilen så att så lite rost som möjligt uppkommer. Man ska se till att behandla eventuell uppkommen rost så tidigt som möjligt, helst då det endast är lite ytrost.

Lackbehandling kan du dock göra på bilen. Ifall man inte är så händig samt saknar maskin till det, så bör man lämna in bilen till en bilrekondfirma, t.ex. MrCAP. De rengör lacken, vaxar den, lägger på lackförsegling osv. För det första kommer bilens lack glänsa ännu mera 8) sen så kommer det bli lättare att rengöra bilen när den blivit smutsig. Smuts fastnar då inte lika lätt, utan "glider" av lacken ganska lätt. Vet inte precis vad det kostar, men det är värt pengarna i alla fall.

Ifall du inte redan har en högtryckstvätt så införskaffa en sådan! Är guld värd då man tvättar bilen. Börja alltid med att spruta på avfettningsmedel på bilen (häll i medlet i en "sprutflaska") och spruta på hela bilen, dvs. Lacken, glasen, fälgarna osv. Låt det "gro" någon minut... Sedan så sprutar du av avfettningsmedlet och smutsen med högtrycken. Helst så ska du köra med ett sånt munstycke som roterar några strålar istället för att spruta rakt på, tänk på att hålla mustycket lite snett på lacken samt ca 20-30cm från så du inte förstör lackytan.

Därefter så kan du ha ljummet vatten i en hink med bilschampo (kan rekommendera Turtle Wax Extreme Car Schampo tror jag det hette, röd flaska med kromad kork). Ifall du använder en svamp, kör med sådan som är gjord för att tvätta bilen med, som inte skadar/repar lacken. Sedan så är det bara att ta svampen och börja. Smartast är att ta delar i taget och spola av med vattenslang med munstycke på (inte med högtryck, smaksak egentligen, men jag kör inte med högtryck här, all smuts skall ju vara borta vid det här laget...). Ett tips är att svampa schampo på hela biltaket först och sedan spola av. Ta sedan t.ex. Dörr för dörr osv. För ifall man "schamponerar" hela bilen på en gång och det är hyfsat varmt ute så torkar schampot på lacken och det kan bli en ful yta... Då är man på ruta ett igen, dvs. Man får börja om.

När man schamponerat och sköljt av hela bilen, så är det dags att ta fram sämskskinnet. Blöt ALLTID ner det i vatten (helst ljummet) och skruva ur innan användning, då den får bättre uppsugningsförmåga. Med skinnet torkar du sedan av samtliga lackytor. Efter att du torkat på någon del, så skruva ur vattnet innan du fortsätter.

Sedan så kan du gnugga på glas polish (jag använder Turtle Wax Glas Polish) på samtliga rutor, tänk på att göra det även inifrån! Torka sedan av med duk/papper. Sedan så har Turtle Wax något som heter Black Tire. Är inget måste, men däcken blir finare. Lägg på ett tunt lager på däcksidorna, ej på däckytan och efter en stund torkar du av överflödet... Samtliga gummilister, vid t.ex. Dörrarna osv. Bör behandlas. Till detta kan man använda en del olika medel, dels så finns det siliconstift, siliconspray, parrafinolja eller ATF-olja (automatväxellådeolja = snäll mot gummi). Själv kör jag med siliconstift. På plastdetaljer kan man sedan använda siliconspray eller bumper shine. Plastdetaljer blir ju lite mattare och gråare med tiden, men med siliconspray blir de som nya. Turtle Wax har ett medel för detta med, svart flaska, kommer inte ihåg vad det heter dock, inget silikonspray.

Vidare så bör man lackrengöra samt vaxa bilen i alla fall en gång om året, men helst två gånger. Kör lackrengöring på samtliga lackytor, annars kommer det bli nyansskillnader. Ifall du vill vara noggran när du tvättar bilen, så tvättar du även innanför dörrarna samt även på undersidan av dörren (innanför), där kan det annars bildas rost med åren. Jag har ett speciellt munstycke på vattenslangen som jag kan ändra till olika stålningstyper. När jag tvättar innanför dörrar, balkar osv. Så kör jag med "mist" (heter så på mitt munstycke). Då sprutas vattnet i en dimma, men sen så brukar jag lägga någon duk eller så på inredning också, så att man inte råkar blöta ner någonting. Förövrigt kan jag rekommendera att lackrengöra samt vaxa lacken innanför också, även på dörrarnas insida. Jag har en läderfilt som jag lägger under dörren när den är öppnad, bara att lägga sig under och börja arbeta :)

Följer du mina råd så kommer bilen hållas i ett bra skick länge och rostangrepp minimeras avseevärt! Skrev ner väldigt kort, kanske har glömt något jag brukar göra, men vill du veta mer i detalj eller vad man mer kan göra, så fråga på bara! För sedan så kan man ju tvätta motorrummet osv. Också.

Grattis till din nya bil och lycka till!
Senast redigerad av 3 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
av Johan-1971
#14035
Tackar så mycket för alla tips!
Användarvisningsbild
av Orfeous
#171840
Turtle Wax har en ny produkt som heter Turtle Wax Extreme Nano-Tech Schampoo
Ska bli intressant att prova, det nya och bra med denna är att... (citerat från en produktinfo)

• Nanotekniken ökar möjligheten för vax att fästa samt ger en bättre och tätare kontakt med lackytan.

• Nano-Tech-komponenter arbetar i synergi med tensider och rengöringsmedel.

• Nanopartiklarna hjälper till att kapsla in de minsta molekylerna av smuts och fett.

• Nanopartiklarna hjälper skummet att absorbera smuts, vilket gör att biltvätten blir effektivare.

Sen är jag nyfiken på denna Turle Wax it Wet! Bara för skoj skull. Såg att någon med en S40N hade testat det med ett helt okej resultat.. detta är ju mer tänkt som ett korttidsvax.

En fundering är ju vad jag ska ha till instrumenteringen för att torka av och smörja in? börjar bli små dammpartiklar på olika ytor.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]