Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Familjen har en volvo s80-07 med 18 tums zubra fälgar. Ingen i familjen har kört med 18 tums förut. Så nu efter bara 300 mil ser de verkligen inte fina ut. Alla fälgar är kanstötta. Endel grovt och en del ytligt bara. Vart ska man lämna in dessa. Kan någon förklara orden blästrade, och pulverlackerade. Vad ska göras med mina fälgar. Är det inte bara slipa ner, spackla, slipa igen och sedan lacka? Har alla alufälgar samma kulör? Vill att de ska se nya ut som från början. Någon som vet någon bra i östergötland som ej är så dyr.
av Sevak
grammse skrev:kan du inte lägga upp lite bilder på hur omfattande skadorna är?
Ska försöka om jag hinner innan ja åker på semester. Men vanlig kanstöttning är det vet att de går o laga.
av Sevak
Sevak skrev:Familjen har en volvo s80-07 med 18 tums zubra fälgar. Ingen i familjen har kört med 18 tums förut. Så nu efter bara 300 mil ser de verkligen inte fina ut. Alla fälgar är kanstötta. Endel grovt och en del ytligt bara. Vart ska man lämna in dessa. Kan någon förklara vad blästrade, och pulverlackerade fälgar är? Vad ska göras med mina fälgar. Är det inte bara slipa ner, spackla, slipa igen och sedan lacka? Har alla alufälgar samma kulör? Vill att de ska se nya ut som från början. Någon som vet någon bra i östergötland som ej är så dyr.

Kan någon förklara orden som jag skrev högre upp.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blästra! man använder en speciell sorts sand" blästersand" :roll: som man "sprutar på ytan där man vill t e x ha bort rost/färg .
visar ett ex på bläster pistol ,finns även blästerskåp som man bara lägger detaljen i så sköter maskinen blästrandet och manuella skåp där man får använda sig av bläster pistol.
Man kopplar tryckluft till pistolen så sprutar sanden ut under högt tryck .
Bild

Förklara pulverlack är jag nog inte rätt person till men har för mig jag läst att man lägger på pulver färg som får smälta och härda i en ugn. jämfört med vanlig lack där man sprutar på lacken med en färgspruta.
Användarvisningsbild
av Funk
grammse skrev:Blästra! man använder en speciell sorts sand" blästersand" :roll: som man "sprutar på ytan där man vill t e x ha bort rost/färg .
visar ett ex på bläster pistol ,finns även blästerskåp som man bara lägger detaljen i så sköter maskinen blästrandet och manuella skåp där man får använda sig av bläster pistol.
Man kopplar tryckluft till pistolen så sprutar sanden ut under högt tryck .
Bild

Förklara pulverlack är jag nog inte rätt person till men har för mig jag läst att man lägger på pulver färg som får smälta och härda i en ugn. jämfört med vanlig lack där man sprutar på lacken med en färgspruta.
Du har helt rätt vad det gäller pulverlack, man laddar dessutom ofta upp föremålet som skall lackas med statisk elektrisitet för att pulvret skall fastna i skrymslen och vrår.. Fördelen med pulverlack är att den är mycket tåligare än vanlig lack samt att den täcker bättre.

/Thomas

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]