Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Jag vill börja med att säga att det finns många olika sätt att polera och vaxa sin bil, detta är mitt sätt! Jag tycker det har fungerat för mig under 12 års tid och därför tänkte jag dela med mig lite av mina tillvägagångs sätt.

Steg1: Avfettning följt av tvättning av bilen, även detta finns det massor med tillvägagångs sätt på, jag tvättar bilen uppifrån och ner. Jag tänker inte gå djupare in på detta, då tråden inte är ämnad att handla om biltvätt. Jag brukar inför en polering använda yes tvättmedel i tvätthinken. Det är väldigt fettlösande och löser iregel de flesta gamla vaxer. Annars används sonax glansschampoo, en stabil produkt som alltid får jobbet gjort. Om någon är enormt nyfiken på hur jag fick bilen så ren så användes sonax Xtreme fälgrent http://www.sonax.se/s230200.html (fri från syra men ändå sjukt effektivt) samt sonax Xtreme insektsrengörning http://www.sonax.se/s533200.html

Bild

Mitt objekt för dagen är sambons V50 2,0D -08. Många tycker nog att en så ny bil inte behöver vårdas alls, annat än biltvätt. Tyvärr är verkligheten en annan då vaxet som läggs innan leverans är ett sk snabbvax. Jag vet inte om det sprayas på eller om det läggs med maskin, men efter kanske 3-4 veckor så kändes lacken mer eller mindre fri från vax. Detta är bilens första polering/lackkonservering. Bilen hämtades ut i februari för övrigt.
Jag kan tillägga att bilens lack var allt annat än "ren" när man kikar på polerrondellerna under poleringens gång.

Steg2: Polering väljer jag att kalla det. Här använder jag normalt sett en cleaner eller en lättare flytande rubbbing beroende på lackens tidigare skick. Här fanns endast några enstaka tvättrepor så då åker min favorit produkt på polerhyllan fram. Sonax Professional cleaner, som går att beställa av mekonomen. Ligger på ca 300 kr/liter.

Detta steget skapar dels en djuprengöring av lacken, alla föroreningar i luften, sav, kåda, asfalt, flygrost ja allt möjligt egentligen som kan sätta sig på din bils lack plockas iregel av denna produkt.
Självfallet skall ni avfetta bilen noggrant för att få en så ren lack så möjligt innan ni börjar, jag rekommenderar vamt Power Avfettning från AutoSmart.
Asfalt/tjära
Bild

Flygrost
Bild

Maskinen jag använder för dagen är en dubbeloscillerande maskin som är inköpt på biltema.
Det finns en extremt snarlik modell på rusta, dock har jag avverkat 2 sådans så jag tänkte prova biltemas variant istället. Maskinen som sådan är en kopia av en Cyclo maskin som kostar 5000 kr.
Den gör exakt samma jobb, men bullrar och vibrerar lite mer. Så jag rekommenderar absolut hörselskydd. Medföljande polertrissor är enormt mjuka och i mina ögon helt oanvändbara. Jag rekommenderar orange:a trissor från autoexperten. Jag skulle beskriva dom som medelhårda. Här handlar det mer om tycke och smak, prova er fram o se vad ni själva tycker fungerar bra.

Bild

Jag har även en enkeltriss:e maskin från Flex. Den liknar egentligen en stor vinkelslip och är enormt bra på att plocka oxid och repor i lacken. En enkelroterande maskin(Utan oscillerande funktion) lämnar iregel alltid polerrosor. Så efter denna maskin så behöver du använda en dubbeloscillerande maskin för att få ett 100% resultat. Det finns yrkesmän som slutpolerar med en enkelroterande maskin, med riktigt god övning så kan det bli bra, men det är inget jag rekommenderar för "amatörpoleraren" Denna maskin användes inte idag då lackens skick inte krävde det.

Bild

Här har jag lagt på cleaner på huven, du låter maskinen gör jobbet och trycker normalt sett inte. Låt maskinen arbeta sig upp och ner för huven, man kan lägga tryck för att plocka bort fläckar/smuts. Jag rekomenderar täta byten av polerrondeller om man har en smutsig lack som man kör ren med maskinen.

Ett nybörjarmisstag är ofta att man använder för mycket produkt, resultatet blir allt som oftast sämre om man gör detta. Bilden skapar en viss förståelse för hur mycket produkt jag använder. Jag brukar lägga 2 st "ringar" med produkt på varje trissa. När rondellerna är nya så behövs givetvis mer produkt i början innan rondellerna är "mättade"

Här är huven avtorkad med turtle polerdukar som är en annan favorit, det är alltså inte varianten på rulle, den dammar något helt kopiöst.

Bild

Som ni ser så arbetar jag ute idag, det gör jag normalt sett inte men vädret tillät det då det var lagom molningt, men ändå skapligt varmt(15-17 grader)
Jag arbetar metodiskt och lägger på cleaner på en karossdel i taget. Låter den torka och tar av den med polerduk. Taket är för stort för att ta i ett och samma svep så det delar jag på mitten.

Nåväl, såhär såg bilen ut när jag var klar med cleanern:
Bild

Bild

Bild

Sen är det då dags för det sista steget, själva lackkonserveringen. Det finns flera bra lackskydd idag som går att köpa som privatperson. Lahegas Brightguard är ett, Silver Seal är ett annat.
Just för dagen så använder jag Lahegas Topseal nr 34. Detta är en produkt som tyvärr inte går att beställa som privatperson. Det är en vidareutveckling av Brightguard 37a+ 37b som till synes är 2 produkter som man lägger på i steg. Denna är iaf enligt tillverkaren bättre samt att konserveringen endast utförs i ett steg. Hållbarhet 12-14 månader.

Bild

På bilden ser ni även en produkt som heter Finecut moment 17. Det är en cleaner/lättare rubbing som jag fick använda där Sonax Pro cleaner inte klarade ut och plocka några smårepor som rekondaren på bilia gjorde när han skulle fixa en grej... Finecut finns att köpa hos autoexperten.
Konserverings steget går markant fortare än poleringssteget då ytan redan är 100% ren och fräsch. Du vill bara bibehålla denna yta och skapa något mer glans, vilket är top seals uppgift.
Jag rekommenderar ändå att ta en karossdel i taget så att produkten inte får torka för länge. Det blir bara onödigt tungjobbat och tillför inget annat än värkande axlar.
På gummi och plast använde jag sonax xtreme plastic renovator.

Tidsåtgång 4-6h om ni inte stressar. Tidsåtgång om ni arbetar uteslutande för hand är svår o uppskatta, men lätt det dubbla.
Sen är det svårt o göra 1000 st exakta polertag i minuten för hand... :wink:
Ni får själv dömma resultatet, kommentarer och frågor mottages med glädje :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag lägger någon bild här i fullsize, då de nedskalade bilderna ser tråkiga ut i kvaliten

http://hem.passagen.se/wendtan/bild11.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild12.JPG
http://hem.passagen.se/wendtan/bild14.JPG
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Finfint resultat tummen upp :) .

Själv har jag kört med Menzerna produkter till polering och Fireglaze till lackskydd, för första gången (använt bensinmacksmedel innan) och vilken skillnad på resultat . :D .
Snyggt jobbat!! Och en bra enkel guide.

Lahegas Nr 17 är en kanonprodukt att få bort oxid samt tvättrepor och liknande. Körde den själv sist och avslutade med Lahega Nr 36 Sealwax, ett kombinerat Vax/Lackskydd

Topseal 34 går väl att köpa genom Lahegas återförsäljare?
Användarvisningsbild
av wendtan
Tackar, försöker o vara pedagogisk när jag skriver, det är inte alltid de lyckas dock :wink:

Topseal finns att beställa, men du behöver "vara" ett företag för att få göra det.

Sealwax har även jag använt en del, trevlig produkt, men inte riktigt den hållbarhet som jag hoppats på.

Menzenas produkter har jag inte provat än, men jag har hört mycket gott om dem. Även Fireglaze är väldigt välrenommerat så jag förstår att du blev nöjd!! Jag kommer prova menzenas produkter framöver absolut.
Användarvisningsbild
av betterlead
Hmm, efter en sådan fin guide blir jag sugen på att offra en söndag på detta.
Kan man misslyckas på något sätt? Jag menar polera sönder lacken eller liknande?

Frugan har en Renault Megane med ett par "räliga" repor på främre skärmen. Denna är tillverkad i plast och två djupa repor är svarta i botten. De andra är bara, typ, vita. Hur gör jag lämpligast med respektive? Går t ex de vita att polera bort? Med vilket medel då?

Som sagt, tack för den fina guiden.
Och jisses vilket resultat du får!
wendtan skrev:
Topseal finns att beställa, men du behöver "vara" ett företag för att få göra det.
Jag vet att på Backmarks i här S-vall kan en vanlig "svensson" köpa Topseal men det kanske är olika vilken återförsäljare det är.

betterlead skrev:
Frugan har en Renault Megane med ett par "räliga" repor på främre skärmen. Denna är tillverkad i plast och två djupa repor är svarta i botten. De andra är bara, typ, vita. Hur gör jag lämpligast med respektive? Går t ex de vita att polera bort? Med vilket medel då?
Sonax har något som heter Paint Scratch Remover som jag tycker funkar bra på mindre repor och dörruppslag (http://www.sonax.se/s320100.html). Finns kanske bättre produkter än denna.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
betterlead skrev:Hmm, efter en sådan fin guide blir jag sugen på att offra en söndag på detta.
Kan man misslyckas på något sätt? Jag menar polera sönder lacken eller liknande?

Som sagt, tack för den fina guiden.
Och jisses vilket resultat du får!
http://www.lj-trading.se/forum/index.php

Kika gärna i länken finns mycket matnyttigt ang medel/metoder för att få bilen riktigt fin :) .

Repor som i detta fall verkar ha gått ända ner i plasten måste ju fyllas i med lackstift el dyl och därefter poleras ut så att dom inte syns eller lacka om hela skärmen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Fint att någon tar sig tid att ta bilder och beskriva hur de gör. :D
Denna tycker jag borde flyttas till Tips & Trixs, vet att det redan finns en rekondtråd men det är roligt med lite bilder också.
Fasiken jag måste ta mig tid att polera mina egna bilar snart inte bara skjuta upp det hela tiden. :lol:
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]