Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Hej! Har en uppsättning Ace Panthera som jag köpte när jag fortfarande var V70n-ägare. Dock bytte jag bil innan våren kom och nu passar inte hjulen riktigt 100% på min s40n utan tar i(oftast bak) när man kör på lite ojämn väg osv. Detta beror på ett för högt ET i kombination med för breda däck. Har därför försökt sälja/byta bort däcken mot andra som passar bättre, och har hittat en kille med Pegasus orginalhjul i dimmension 235/40-R18. Frågan nu är: Vad är det för ET på dom? Tror ET:t på mina hjul ligger på 45 eller 46 och på sitter däck med dimmensionen 235/35-R19. Är då ET:t på 18":arna samma så finns det ju ingen anledning att byta då dom är lika breda och den högre däckprofilen på 18" kompenserar diameterförlusten från dom jag har idag. Nästa fråga är om det är ett bra byte att byta rakt av? Mina hjul har rullat 150-200 mil och kostar nya runt 16.000:- Hans vet jag inte hur långt dom rullat, men jag förutsätter att däcken är fräscha och att fälgarna inte är kantstötta. Säg att dom är några år, men dom lär ju ha kostat mycket mer än mina nya, det är ju trots allt volvo orginal. Någon med prisuppgifter på en uppsättning nya 18" Pegasus med tillhörande däck från bilia/volvo orginal tillbehörshandel?
av Siqqe
Pegasus har ET49 så de hamnar ju några millimeter längre in.
Användarvisningsbild
av Degnell
Ringde för övrigt gummihuset idag. Det är tydligen ET 40 på dom jag har nu, och dom skulle ha runt 1000 kronor för o svarva ner anläggningsytan som ligger an mot navet så ET:t ökade lite.

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]